4/05/2014
Juf Sukina speelde ondertussen een domino spel met de kinderen.
Al snel begrepen ze het spel goed genoeg dat ze dit eens zelfstandig mochten doen.
Terwijl dat aan de gang was, kreeg juf Sukina een volledige ‘mama make-over’ van de kinderen.
27/04/2014
Bij juf Sukina mochten de kinderen de handtas van een echte mama eens bekijken en alle voorwerpen die in de tas zaten werden besproken.
Lippenstift, blush, nagellak, kettingen, ringen,…
Wat was dat fijn om jezelf eens mooi te maken zoals mama dat doet.
De poppenhoek kreeg er een ‘mamatafel’ bij die vol stond met allerlei leuke spulletjes.
Toen was het tijd om naar de poppenkast te gaan kijken.
Uitzonderlijk was het geen poppenkast maar bekeken we enkele filmpjes van ‘Tik tak’.
Deze uiltjes worden dan gebruikt om een leuke kaart te maken voor juf Ellen die langs komt op woensdag 30 april met Sem.
Maandag was het sportdag op school.
Samen met alle andere kleuterklassen werden er groepjes van 12 gevormd en een hele dag gefietst, gesprongen, gedanst, bellen geblazen,gelopen, gevoetbald en met krijt getekend.
Tussen al deze leuke activiteiten door nam juf Els enkele leuke sfeerfoto’s.
Samen met alle andere kleuterklassen werden er groepjes van 12 gevormd en een hele dag gefietst, gesprongen, gedanst, bellen geblazen,gelopen, gevoetbald en met krijt getekend.
Tussen al deze leuke activiteiten door nam juf Els enkele leuke sfeerfoto’s.
bezoek dus zeker de blog van juf Els voor alle foto's.
http://floddertjeenjufels.blogspot.be/p/sportdag.html
http://floddertjeenjufels.blogspot.be/p/sportdag.html
Dinsdag gingen alle kinderen aan de slag om hun
moederdagcadeau te maken.
Juf Lobke hielp de kinderen hierbij.
Juf Lobke hielp de kinderen hierbij.
Juf Sukina speelde ondertussen een domino spel met de kinderen.
Al snel begrepen ze het spel goed genoeg dat ze dit eens zelfstandig mochten doen.
Na de middag kwamen er enkele studenten van de hogeschool
om een paar leuke activiteiten uit te proberen in de klas.
Eerst werd er een mooi schimmenspel op opzwepende muziek gespeeld voor de hele klas.
Daarna mochten de kinderen een activiteit uitkiezen.
Ze konden kiezen uit modderschilderen, experimenteren met drijven en zinken en verven met wattenstaafjes.
Eerst werd er een mooi schimmenspel op opzwepende muziek gespeeld voor de hele klas.
Daarna mochten de kinderen een activiteit uitkiezen.
Ze konden kiezen uit modderschilderen, experimenteren met drijven en zinken en verven met wattenstaafjes.
Terwijl dat aan de gang was, kreeg juf Sukina een volledige ‘mama make-over’ van de kinderen.
Woensdag was het een dag in het teken van vieren en
afscheid nemen.
Juf Ellen kwam langs met Sem, haar kleine spruit.
Alle kleuterklassen hadden een mooie kaart gemaakt voor haar om haar te feliciteren met haar kindje.
In onze klas was het fijn om een baby op bezoek te hebben.
Juf Ellen was nu mama geworden.
Wat doet een mama zoal voor haar baby?
Eten geven, in slaap wiegen, knuffelen, …
Juf Ellen had voor alle kinderen een lekker zakje snoep mee.
Mmm dat wordt smullen!
Juf Ellen kwam langs met Sem, haar kleine spruit.
Alle kleuterklassen hadden een mooie kaart gemaakt voor haar om haar te feliciteren met haar kindje.
In onze klas was het fijn om een baby op bezoek te hebben.
Juf Ellen was nu mama geworden.
Wat doet een mama zoal voor haar baby?
Eten geven, in slaap wiegen, knuffelen, …
Juf Ellen had voor alle kinderen een lekker zakje snoep mee.
Mmm dat wordt smullen!
Na de speeltijd was het tijd om afscheid te nemen van juf
Nadia.
Na een periode van 8 maanden zit haar interim in onze school er op.
Alle klassen zullen haar zeker missen als juf of als turnjuf.
Om haar toch te bedanken had elke klas een leuke kaart gemaakt voor haar.
Na een periode van 8 maanden zit haar interim in onze school er op.
Alle klassen zullen haar zeker missen als juf of als turnjuf.
Om haar toch te bedanken had elke klas een leuke kaart gemaakt voor haar.
Bekijk zeker de foto's op de blog van het 2de kleuter.
http://jufgwennyencarla.blogspot.be/
http://jufgwennyencarla.blogspot.be/
27/04/2014
Op dinsdag kregen wij er 3 nieuwe vriendjes bij.
Welkom Yana, Yuna en Yoran!
Welkom Yana, Yuna en Yoran!
Omdat Moederdag toch wel al voor de deur staat, vlogen we
er meteen in om ons moederdagcadeautje en kaart te knutselen.
De rupsen konden aan de slag met het stempelen van hun kaart samen met juf Lobke.
De rupsen konden aan de slag met het stempelen van hun kaart samen met juf Lobke.
Bij juf Sukina mochten de kinderen de handtas van een echte mama eens bekijken en alle voorwerpen die in de tas zaten werden besproken.
Lippenstift, blush, nagellak, kettingen, ringen,…
Wat was dat fijn om jezelf eens mooi te maken zoals mama dat doet.
De poppenhoek kreeg er een ‘mamatafel’ bij die vol stond met allerlei leuke spulletjes.
Na de middag hield juf Sukina een godsdienstmomentje.
De juf vertelde een verhaal over Bram de beer en hoe zijn mama hem in bed stak.
De kinderen reageerden spontaan wat hun mama allemaal doet voor hen.
Helpen met hun pyjama aantrekken, goed induffelen, een kus geven, strelen over het hoofd,…
De juf vertelde een verhaal over Bram de beer en hoe zijn mama hem in bed stak.
De kinderen reageerden spontaan wat hun mama allemaal doet voor hen.
Helpen met hun pyjama aantrekken, goed induffelen, een kus geven, strelen over het hoofd,…
De kinderen mochten toen elkaar ook eens knuffelen zoals hun mama dat doet.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5iYKvB1kHthua4cOVG8xdDZ3eqsIloVZ7SG7dNOD6Ve5sRAkjzEk0QuSo7Ot_nbN5QiKBbwoC9X395ynWJpF0EMzORv6CnlKOasp8WbZ7hSnPnyRo4HrOEdj5qL5k3xs2vrnsUPPVh91m/s1600/DSCI0014.JPG)
Er werd verder gewerkt aan de moederdagkaartjes van de
rupsen en de vlinders schilderden enkele wasknijpers rood voor het
moederdagcadeau.
Woensdag speelde juf Sukina een leuk telspelletjes met de
kinderen.
Ze moesten kijken naar de ene helft van de hartjes en het aantal bolletjes tellen.
Daarna moesten ze de andere helft zoeken met het juiste aantal kleine hartjes op.
De kinderen konden zelf kijken of ze juist bezig waren doordat enkel de hartjes die bij elkaar hoorden, in elkaar pasten.
Ze moesten kijken naar de ene helft van de hartjes en het aantal bolletjes tellen.
Daarna moesten ze de andere helft zoeken met het juiste aantal kleine hartjes op.
De kinderen konden zelf kijken of ze juist bezig waren doordat enkel de hartjes die bij elkaar hoorden, in elkaar pasten.
Na de speeltijd vertelde juf Sukina een eerste deel van
het verhaal ‘Anna en haar lieve mama’.
Toen was het tijd om naar de poppenkast te gaan kijken.
Uitzonderlijk was het geen poppenkast maar bekeken we enkele filmpjes van ‘Tik tak’.
Op donderdag was het de beurt aan de vlinders om aan hun
moederdagkaart te beginnen.
Juf Lobke ging met de andere kinderen aan de slag met het kleuren van enkele uiltjes.
Juf Lobke ging met de andere kinderen aan de slag met het kleuren van enkele uiltjes.
Deze uiltjes worden dan gebruikt om een leuke kaart te maken voor juf Ellen die langs komt op woensdag 30 april met Sem.
In de poppenhoek had juf nog enkele kapperspulletjes
gezet omdat ze wist dat er enkele mama’s kapster zijn.
Wat vonden de kinderen het fijn om elkaars haar te kammen, te drogen en te knippen (met nepscharen)
Wat vonden de kinderen het fijn om elkaars haar te kammen, te drogen en te knippen (met nepscharen)
Juf Sukina had ook de zandtafel vol met keukenspulletjes klaar gezet.
Heel leuk om net zo te doen als mama die in de keuken bakt.
Heel leuk om net zo te doen als mama die in de keuken bakt.
Na de middag gingen de kinderen turnen met juf Nadia in
onze nieuwe sportzaal.
De vloer is volledig vernieuwd en wat ziet het er goed uit!
De vloer is volledig vernieuwd en wat ziet het er goed uit!
Vrijdag vierde iedereen de verjaardag van Axelle.
Bekijk zeker even enkele leuke sfeerfoto’s op het tabblad ‘verjaardagen’.
Na het feest vieren konden de vlinders aan de slag met knikkers om hun moederdagkaartje af te werken.
Bekijk zeker even enkele leuke sfeerfoto’s op het tabblad ‘verjaardagen’.
Na het feest vieren konden de vlinders aan de slag met knikkers om hun moederdagkaartje af te werken.
Na de middag was het terug turnles met juf Nadia.
06/04/2014
Het schoolfeest was een groot succes!
Bedankt aan alle ouders om te komen kijken en voor de leuke reacties.
Ook bedankt aan het oudercomité en de andere juffen om er een geslaagde dag van te maken.
Bedankt aan alle ouders om te komen kijken en voor de leuke reacties.
Ook bedankt aan het oudercomité en de andere juffen om er een geslaagde dag van te maken.
Op maandag vertelde juf Sukina iets meer over de paashaas.
Hij zou ons klasje op vrijdag een bezoekje brengen.
Wat brengt de paashaas?
CHOCOLADE EIEREN!!!
De kinderen vertelde welke chocolade zij het liefste eten.
Witte, bruine of zwarte chocolade.
Hij zou ons klasje op vrijdag een bezoekje brengen.
Wat brengt de paashaas?
CHOCOLADE EIEREN!!!
De kinderen vertelde welke chocolade zij het liefste eten.
Witte, bruine of zwarte chocolade.
Samen met de kinderen bekeken we enkele paaseitjes.
Welke vormen zien we allemaal?
Stippen, lijntjes, bergjes…
Nu mochten de kinderen aan de slag om hun eigen paasei te versieren.
Samen met juf Nadia leerde de kinderen lijnen schilderen (van de ene duim naar de andere duim).
Ook zagen de kinderen hoe ze ‘bergen’ of ‘dakjes’ konden maken met hun penseel.
Eerst liet juf Sukina de kinderen zien welke beweging ze moesten maken en daarna was het de kinderen hun beurt.
‘Omhoog, omlaag’… ‘naar boven en naar beneden’.
Welke vormen zien we allemaal?
Stippen, lijntjes, bergjes…
Nu mochten de kinderen aan de slag om hun eigen paasei te versieren.
Samen met juf Nadia leerde de kinderen lijnen schilderen (van de ene duim naar de andere duim).
Ook zagen de kinderen hoe ze ‘bergen’ of ‘dakjes’ konden maken met hun penseel.
Eerst liet juf Sukina de kinderen zien welke beweging ze moesten maken en daarna was het de kinderen hun beurt.
‘Omhoog, omlaag’… ‘naar boven en naar beneden’.
Na de middag was het turnles met juf Nadia.
Op dinsdag kwam juf Lobke helpen in de klas.
De peutertjes mochten aan de slag om een leuk PIEPkuiken te maken.
Ze schilderden samen met juf Lobke hun kuikentje en mochten het ei bekleven met stukjes eierschaal.
De peutertjes mochten aan de slag om een leuk PIEPkuiken te maken.
Ze schilderden samen met juf Lobke hun kuikentje en mochten het ei bekleven met stukjes eierschaal.
Er werd ook een kniptafel voorzien waar de kinderen hun kniptechniek nog een beetje konden oefenen op verschillende materialen.
Na de middag was het terug turnles met juf Naida.
Met het mooie weer werd het spel ‘zakdoekje leggen’ uitgelegd aan de kinderen en met de fietsen gereden.
Met het mooie weer werd het spel ‘zakdoekje leggen’ uitgelegd aan de kinderen en met de fietsen gereden.
Woensdag konden de kinderen leuke puzzels maken, de juiste
kip bij het juiste ei leggen en ‘hamertje tik’ spelen.
Terwijl bekeek juf Sukina alle schriftjes en speelde ze wat mee in de poppenhoek.
Even later bracht de juf nog even de kuikentjes in de klas.
Diegene die wat naar de beestjes wilde kijken, konden dit doen.
Na de speeltijd speelde juf Sukina nog een leuk kleurspelletje met de kinderen en toen was het tijd om naar de poppenkast te gaan kijken.
Juf Carla en juf Sukina speelde een leuk verhaal over broer en zus die paasmandjes hadden gemaakt.
Broer wou alle paaseitjes voor zichzelf houden en verstopte het mandje van zijn zus.
Toen hij zag hoe verdrietig zijn zusje hierdoor was, vertelde hij haar wat hij had gedaan.
Alles werd bijgelegd en de eitjes werden eerlijk verdeeld.
Donderdag werd er geknutseld met juf Lobke.
Met plastieken eieren konden de kinderen in een schoendoos schudden tot de tekening van de kip helemaal gekleurd was.
Wat was dat leuk om eens goed te schudden.
Met plastieken eieren konden de kinderen in een schoendoos schudden tot de tekening van de kip helemaal gekleurd was.
Wat was dat leuk om eens goed te schudden.
Net voor de middag liet juf Sukina een filmpje zien over hoe een kuikentje uit een eitje komt.
Spannend !!!
Spannend !!!
Na de middag had juf Sukina enkele chocolade eieren, room,
echte eieren en een mixer bij.
Alle ingrediënten om lekkere chocomousse te maken.
Alle kinderen hielpen de juf met het mixen en de binnenkant van een ei werd besproken.
De kinderen zagen dat er in een ei eigeel en eiwit zat.
Om onze chocomousse te maken hadden we enkel het eiwit nodig en juf liet de kinderen zien hoe zij deze van elkaar scheidde.
Eenmaal de mousse klaar was kreeg iedereen een lekker hapje.
Wat was dat smullen zeg!
Alle ingrediënten om lekkere chocomousse te maken.
Alle kinderen hielpen de juf met het mixen en de binnenkant van een ei werd besproken.
De kinderen zagen dat er in een ei eigeel en eiwit zat.
Om onze chocomousse te maken hadden we enkel het eiwit nodig en juf liet de kinderen zien hoe zij deze van elkaar scheidde.
Eenmaal de mousse klaar was kreeg iedereen een lekker hapje.
Wat was dat smullen zeg!
Vrijdag was een leuke dag voor de kinderen.
Toen de kinderen de klas binnen kwamen zagen we dat de paashaas langs gekomen was en chocolade eitjes in hun paasmandjes had gelegd.
We vierden de verjaardag van Alexis en smulden van de pannenkoekentaart.
Zoveel chocomondjes!
Toen de kinderen de klas binnen kwamen zagen we dat de paashaas langs gekomen was en chocolade eitjes in hun paasmandjes had gelegd.
We vierden de verjaardag van Alexis en smulden van de pannenkoekentaart.
Zoveel chocomondjes!
Daarna vertrokken alle kleuterklassen samen naar het
speelplein.
Er werd gespeeld, bloemen geplukt, geklauterd en gelopen naar hartenlust.
Er werd gespeeld, bloemen geplukt, geklauterd en gelopen naar hartenlust.
Ter plekke hielden we ook een soort van picknick toen het speeltijd was.
Wat was het gezellig om zo samen bij elkaar zitten om te eten en te drinken.
Wat was het gezellig om zo samen bij elkaar zitten om te eten en te drinken.
De middag werd doorgebracht in de turnzaal waar er een
feestje werd gehouden om de vakantie in te zetten.
Goede vakantie en vrolijk Pasen!
30/03/2014
Op maandag stelde Sukina kippetje Tok voor aan de kinderen.
De kip vertelde dat het een lekker warm nest in de klas had gezet omdat hij enkele eitjes wilde leggen.
Samen met de kinderen werd er even na gegaan wat de kinderen allemaal wisten over kippen, kuikentjes en eieren.
De kip vertelde dat het een lekker warm nest in de klas had gezet omdat hij enkele eitjes wilde leggen.
Samen met de kinderen werd er even na gegaan wat de kinderen allemaal wisten over kippen, kuikentjes en eieren.
Juf speelde daarna een tafelpoppenspel over een kip die niet
wist hoe het z’n eitje moest laten uitkomen.
Het probeerde van alles.
De kip gaf het ei eten, maakte een warme trui, gaf het water… maar niks hielp.
Tot de kip zo triest en moe was van al dat proberen dat het in slaap viel op het ei.
Door de warmte van de mama kip begon het ei uit te komen en… KIEKEBOE DAG KLEIN KUIKENTJE!
Het probeerde van alles.
De kip gaf het ei eten, maakte een warme trui, gaf het water… maar niks hielp.
Tot de kip zo triest en moe was van al dat proberen dat het in slaap viel op het ei.
Door de warmte van de mama kip begon het ei uit te komen en… KIEKEBOE DAG KLEIN KUIKENTJE!
Er werd ook goed gewerkt aan de paasmandjes van de kinderen.
Juf vroeg de kinderen waarom ze nu een paasmandje nodig zouden hebben.
Het antwoord kwam al snel.
‘Om de chocolade eitjes in te leggen!!’ riepen de kinderen in koor.
Eerst was het de beurt aan de rupsen om hun paasmandje te maken.
Juf vroeg de kinderen waarom ze nu een paasmandje nodig zouden hebben.
Het antwoord kwam al snel.
‘Om de chocolade eitjes in te leggen!!’ riepen de kinderen in koor.
Eerst was het de beurt aan de rupsen om hun paasmandje te maken.
De kinderen konden spelen met het materiaal dat juf Sukina
in de klas had voorzien.
Zo waren er knuffelkippen waar de kinderen mee konden spelen.
Er was ook een denkspelletje waarbij de kinderen de eitjes met enkele figuurtjes op, bij het juiste ei (met hetzelfde figuurtje) leggen.
Zo waren er knuffelkippen waar de kinderen mee konden spelen.
Er was ook een denkspelletje waarbij de kinderen de eitjes met enkele figuurtjes op, bij het juiste ei (met hetzelfde figuurtje) leggen.
Juf Sukina had ook een motorische activiteit voorzien.
De kinderen gebruikte een kleine lepel om de kleine bolletjes (eitjes) over te brengen naar de eierdoos.
Dit moesten ze blijven doen tot de hele doos vol zat.
Wat zijn ze geconcentreerd bezig geweest!
De kinderen gebruikte een kleine lepel om de kleine bolletjes (eitjes) over te brengen naar de eierdoos.
Dit moesten ze blijven doen tot de hele doos vol zat.
Wat zijn ze geconcentreerd bezig geweest!
Op het einde van de dag had kippetje tok dan toch haar
eitjes kunnen leggen.
Wel 3!
Wat was iedereen blij voor haar.
Kippetje Tok vertelde de kinderen dat er daar kuikentjes zouden uitkomen.
Er werd een kort gesprekje gehouden dat de eitjes in de winkel om op te eten zijn maar de eitjes waar een kuikentje in zit kun je niet eten.
Er kan alleen een kuikentje in een eitje zitten als de kip en de haan samen slapen.
De kippen die de eitjes leggen voor de winkel… die hebben jammer genoeg geen haan in de buurt.
Dus geen kuikentje in die eitjes.
Wel 3!
Wat was iedereen blij voor haar.
Kippetje Tok vertelde de kinderen dat er daar kuikentjes zouden uitkomen.
Er werd een kort gesprekje gehouden dat de eitjes in de winkel om op te eten zijn maar de eitjes waar een kuikentje in zit kun je niet eten.
Er kan alleen een kuikentje in een eitje zitten als de kip en de haan samen slapen.
De kippen die de eitjes leggen voor de winkel… die hebben jammer genoeg geen haan in de buurt.
Dus geen kuikentje in die eitjes.
Dinsdag merkte de kinderen al gauw dat de eitjes van
kippetje Tok enkele barstjes vertoonde.
Zouden ze vandaag uitkomen?
In de klas stond ook een reuzennest.
De ballonnen waren de eieren .
Wat vonden de kinderen dat leuk zeg.
Zelfs de knuffelkippen werden op de ballonnen (eieren) gezet in de hoop dat er een kuikentje tevoorschijn kwam.
Zouden ze vandaag uitkomen?
In de klas stond ook een reuzennest.
De ballonnen waren de eieren .
Wat vonden de kinderen dat leuk zeg.
Zelfs de knuffelkippen werden op de ballonnen (eieren) gezet in de hoop dat er een kuikentje tevoorschijn kwam.
De vlinders konden aan de slag met hun paasmandje samen met
juf Lobke.
Er werd geschilderd en geknipt.
Er werd geschilderd en geknipt.
Juf Sukina had ook een klein bioscoopje gemaakt in de kring
waar de kinderen naar het filmpje ‘het lelijke eendje’ konden kijken.
Na de middag was er groot nieuws.
De eitjes waren uitgekomen!
1..2..3 kuikentjes.
Ooooh wat lief.
De eitjes waren uitgekomen!
1..2..3 kuikentjes.
Ooooh wat lief.
Juf liet de kuikentjes even zien in het speelnestje en demonstreerde hoe ze
aten en dronken.
Welk geluid maken die beestjes?
De klas werd even stil en er klonk enkel gepiep in de klas.
Grote hilariteit als een kuikentje een strontje liet vallen.
Welk geluid maken die beestjes?
De klas werd even stil en er klonk enkel gepiep in de klas.
Grote hilariteit als een kuikentje een strontje liet vallen.
De kinderen mochten de kuikentjes ook even aaien en juf
Sukina liet de vleugels van de kuikens zien.
Je kon al heel goed zien dat ze groot aan het worden waren.
De kuikentjes begonnen al veren te krijgen aan hun vleugels en hun staart.
Je kon al heel goed zien dat ze groot aan het worden waren.
De kuikentjes begonnen al veren te krijgen aan hun vleugels en hun staart.
Woensdag konden de kinderen eens naar de andere klassen hun
dansje kijken.
Juf Sukina vierde ook haar verjaardag. (bekijk zeker eens het tabblad ‘verjaardagen’ voor leuke sfeerfoto’s)
Heel fijn en de juf genoot van de liedjes die de kinderen zongen.
Juf Sukina had ook een lekkere verassing bij maar toonde ook eerst de kuikentjes aan alle kinderen.
Wat leuk om die kleine kuikentjes te strelen.
Juf Sukina vierde ook haar verjaardag. (bekijk zeker eens het tabblad ‘verjaardagen’ voor leuke sfeerfoto’s)
Heel fijn en de juf genoot van de liedjes die de kinderen zongen.
Juf Sukina had ook een lekkere verassing bij maar toonde ook eerst de kuikentjes aan alle kinderen.
Wat leuk om die kleine kuikentjes te strelen.
Donderdag was een hele drukke dag.
Iedereen mocht voor de eerste keer gaan oefenen op het podium.
Wat was dat leuk om te hollen en te springen op het podium.
Velen waren onder de indruk van hoe hoog ze stonden.
Iedereen mocht voor de eerste keer gaan oefenen op het podium.
Wat was dat leuk om te hollen en te springen op het podium.
Velen waren onder de indruk van hoe hoog ze stonden.
Na de middag was het generale repetitie.
Na het dansje van de peutertjes/1ste kleutertjes gingen de kinderen samen met juf Sukina wat fietsen op de speelplaats.
Na het dansje van de peutertjes/1ste kleutertjes gingen de kinderen samen met juf Sukina wat fietsen op de speelplaats.
Vrijdag werd de laatste hand aan de paasmandjes van de
vlinders gelegd.
De kinderen moesten snippers knippen en deze op het hoofd en vleugels van de kip kleven.
De kinderen moesten snippers knippen en deze op het hoofd en vleugels van de kip kleven.
23/03/2014
Maandag kwam juf Becky wat ervaring opdoen in een
kleuterklas.
Ze had heel wat schoonmaakspullen bij waar de kinderen mee aan de slag konden.Samen met juf Becky bekeken de verschillende vlekken die op tafel gemaakt waren en mochten ze deze met verschillende middeltjes schoonmaken.
Heel leuk zo je handen uit de mouwen steken!
In de poppenhoek was het ook heel fijn om met al die borstels, dweilen, sponzen en handdoeken te spelen.
Net voor de middag speelde juf Becky ook even een tafelpoppenspel voor de kinderen.
Het ging over 2 heksen.
1 heks hield er van om steeds te dansen en maakte daar heel wat rommel mee.
De andere heks hield van schoonmaken en werd daarom heel kwaad op de andere heks.
Gelukkig wist de slodderige heks de fun te vinden in het schoonmaken en zo eindigde ons verhaaltje toch nog goed.
Ze had heel wat schoonmaakspullen bij waar de kinderen mee aan de slag konden.Samen met juf Becky bekeken de verschillende vlekken die op tafel gemaakt waren en mochten ze deze met verschillende middeltjes schoonmaken.
Heel leuk zo je handen uit de mouwen steken!
In de poppenhoek was het ook heel fijn om met al die borstels, dweilen, sponzen en handdoeken te spelen.
Net voor de middag speelde juf Becky ook even een tafelpoppenspel voor de kinderen.
Het ging over 2 heksen.
1 heks hield er van om steeds te dansen en maakte daar heel wat rommel mee.
De andere heks hield van schoonmaken en werd daarom heel kwaad op de andere heks.
Gelukkig wist de slodderige heks de fun te vinden in het schoonmaken en zo eindigde ons verhaaltje toch nog goed.
Na de middag gingen de kinderen gaan turnen met juf Nadia.
Dinsdag kwam juf Lobke ons ook even helpen in de klas.
Juf Becky ging met de kinderen aan de slag met water en zeepsop.
De kinderen mochten allerhande voorwerpen in het water zetten en kijken wat er gebeurde en ook bellen blazen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBeAgejKqGA0s9UF9iB-jh8ZiVE46TLpk1yeUxZHXOBaHeBpPnVukOEInMgK6rDUctmlsVUmof3pXSBdwPI7s8w9Iaz-yBCVAM06yod9VtRVzwg7jdKkSUoyunIpoc94NYWKg0feghdw_3/s1600/lentebloemen+poetsen9.jpg)
Terwijl zorgde juf Sukina dat alles in gereedheid werd gebracht voor het schoolfeest.
In de klas werd er al weer enorm veel gespeeld met het poetsmateriaal.
De muren werden schoongemaakt met de sponzen, de kinderen dweilden de gang en de stoffer en blik werd gebruikt om de hele klas schoon te vegen.
Juf Becky leerde de kinderen ook een heel leuk liedje over poetsen.
Elk kind kreeg een doekje waarmee ze op de muziek konden bewegen.
Juf Becky ging met de kinderen aan de slag met water en zeepsop.
De kinderen mochten allerhande voorwerpen in het water zetten en kijken wat er gebeurde en ook bellen blazen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBeAgejKqGA0s9UF9iB-jh8ZiVE46TLpk1yeUxZHXOBaHeBpPnVukOEInMgK6rDUctmlsVUmof3pXSBdwPI7s8w9Iaz-yBCVAM06yod9VtRVzwg7jdKkSUoyunIpoc94NYWKg0feghdw_3/s1600/lentebloemen+poetsen9.jpg)
Terwijl zorgde juf Sukina dat alles in gereedheid werd gebracht voor het schoolfeest.
In de klas werd er al weer enorm veel gespeeld met het poetsmateriaal.
De muren werden schoongemaakt met de sponzen, de kinderen dweilden de gang en de stoffer en blik werd gebruikt om de hele klas schoon te vegen.
Juf Becky leerde de kinderen ook een heel leuk liedje over poetsen.
Elk kind kreeg een doekje waarmee ze op de muziek konden bewegen.
Wij poetsen, wij
poetsen, we wrijven heen en weer.
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven op en neer.
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven in een rondje.
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven alles schoon!
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven op en neer.
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven in een rondje.
Wij poetsen, wij poetsen, we wrijven alles schoon!
Na de middag was er turnles maar deze keer met juf Bekcy.
De kinderen leerde een eerste vorm van tikspel spelen.
Daarbij moesten ze een slapende poetsvrouw wakker maken en snel wegrennen voor zij de kinderen kon tikken.
Heel leuk en spannend hoor.
De kinderen leerde een eerste vorm van tikspel spelen.
Daarbij moesten ze een slapende poetsvrouw wakker maken en snel wegrennen voor zij de kinderen kon tikken.
Heel leuk en spannend hoor.
Woensdag was er uitzonderlijk geen poppenkast.
In plaats daarvan gingen we met de hele klas naar de turnzaal om eens te oefenen voor het schoolfeest.
Het ging al redelijk vlot!
In plaats daarvan gingen we met de hele klas naar de turnzaal om eens te oefenen voor het schoolfeest.
Het ging al redelijk vlot!
Om er voor te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt op het schoolfeest zelf, zullen we elke dag een oefen-momentje houden in de turnzaal.
Donderdag had juf Becky een leuke activiteit met bellen
blazen en verf.
De kinderen mochten zo hard als ze konden blazen tot het potje overliep.
De gekleurde bellen vielen op het blad en maakte een leuke afdruk.
De kinderen mochten zo hard als ze konden blazen tot het potje overliep.
De gekleurde bellen vielen op het blad en maakte een leuke afdruk.
Net voor de middag speelde juf Becky nog eens het
tafelpoppenspel over de heksen.
Heel leuk want de kinderen waren even enthousiast als de eerste keer.
Heel leuk want de kinderen waren even enthousiast als de eerste keer.
Vrijdag vierden we de verjaardag van Ian dus bekijk zeker
eens het tabblad ‘verjaardagen’ voor
leuke sfeerfoto’s.
Er werd ook nog even geoefend voor het schoolfeest terwijl de klas van juf Nadia mocht kijken.
Juf Becky speelde ook een wiskundige activiteit rond poezen.
Het was een creatieve manier om memorie te spelen.
Net voor het einde van de dag genoten de kinderen en de juf nog even van de zon door met de fietsjes buiten te spelen.
16/03/2014
Op maandag kwamen er 3 nieuwe vriendjes in de klas.
Quinten, Ineke en Kyano werden goed ontvangen in de klas en vonden al snel hun draai.
Quinten, Ineke en Kyano werden goed ontvangen in de klas en vonden al snel hun draai.
Zoals altijd werd er de maandag niet veel gewerkt zodat de kinderen de tijd
hebben om de klas en de kinderen te leren kennen.
Juf Sukina speelde mee en leerde ook zelf de kinderen wat beter kennen en legde hen stap per stap het reilen en zeilen in de klas.
Juf Sukina speelde mee en leerde ook zelf de kinderen wat beter kennen en legde hen stap per stap het reilen en zeilen in de klas.
Diegene die graag aan het werk wilde gaan kunnen dit
natuurlijk altijd in de klas.
Juf Sukina had enkele prenten bij van een bloem die ze in de kleuren van een zonnebloem mochten schilderen.
De zonnebloem die juf mee had werd besproken zodat de kinderen wisten welke kleuren ze moesten gebruiken en waar ze die kleuren moesten schilderen.
De steel van de bloem is groen en ook de blaadjes die aan de steel hangen.
De zonnebloem heeft gele bloemblaadjes en bruine zaadjes in het midden.
De kinderen werden gestimuleerd om binnen de lijntjes te blijven en het resultaat is echt wel iets om trots op te zijn voor sommigen.
Eenmaal de bloem droog was mochten de kinderen m.b.v. een wattenstaafje de bruine zaadjes stempelen.
Juf Sukina had enkele prenten bij van een bloem die ze in de kleuren van een zonnebloem mochten schilderen.
De zonnebloem die juf mee had werd besproken zodat de kinderen wisten welke kleuren ze moesten gebruiken en waar ze die kleuren moesten schilderen.
De steel van de bloem is groen en ook de blaadjes die aan de steel hangen.
De zonnebloem heeft gele bloemblaadjes en bruine zaadjes in het midden.
De kinderen werden gestimuleerd om binnen de lijntjes te blijven en het resultaat is echt wel iets om trots op te zijn voor sommigen.
Eenmaal de bloem droog was mochten de kinderen m.b.v. een wattenstaafje de bruine zaadjes stempelen.
Op dinsdag kwam juf Lobke ons helpen in de klas.
Juf Sukina nam het planten van een zonnebloemzaadje voor haar rekening terwijl juf Lobke de rest van de klas nog even hielp bij het schilderen van hun zonnebloem.
Tijdens het planten van ons zaadje vertelde juf Sukina wat de kinderen allemaal nodig hadden om het zaadje goed te laten groeien.
Eerst moesten de kinderen wat potaarde in hun potje scheppen met behulp van een schopje.
Daarna maakten ze met hun vinger een kuiltje waar ze 1 zaadje in mochten leggen.
Eenmaal het zaadje op z’n plaats lag werd er terug wat aarde over het kuiltje gedaan zodat het zaadje terug verstopt zat.
Nu nog wat water toevoegen met ons gietertje en klaar is kees!
Juf Sukina nam het planten van een zonnebloemzaadje voor haar rekening terwijl juf Lobke de rest van de klas nog even hielp bij het schilderen van hun zonnebloem.
Tijdens het planten van ons zaadje vertelde juf Sukina wat de kinderen allemaal nodig hadden om het zaadje goed te laten groeien.
Eerst moesten de kinderen wat potaarde in hun potje scheppen met behulp van een schopje.
Daarna maakten ze met hun vinger een kuiltje waar ze 1 zaadje in mochten leggen.
Eenmaal het zaadje op z’n plaats lag werd er terug wat aarde over het kuiltje gedaan zodat het zaadje terug verstopt zat.
Nu nog wat water toevoegen met ons gietertje en klaar is kees!
Juf vertelde wel dat ons bloempje niet vandaag of morgen groot zou worden.
Het zaadje heeft licht van de zon en water uit ons gietertje nodig… ELKE DAG.
Het zaadje heeft licht van de zon en water uit ons gietertje nodig… ELKE DAG.
Daarna werd het verhaal van Jules in de lente verteld.
De kinderen vonden het deel waarbij Jules vogelpoep op z’n knie krijgt hilarisch.
De kinderen vonden het deel waarbij Jules vogelpoep op z’n knie krijgt hilarisch.
Na de middag toonde juf Sukina een eerste deel van het
dansje voor het schoolfeest.
Wat deden alle kinderen knap mee zeg!
Ook de hoedjes werden even gepast en er werd al volop gewerkt om ze op tijd klaar te krijgen.
Dat ziet er al goed uit.
Wat deden alle kinderen knap mee zeg!
Ook de hoedjes werden even gepast en er werd al volop gewerkt om ze op tijd klaar te krijgen.
Dat ziet er al goed uit.
Op woensdag was Maité jarig.
Vergeet zeker niet om een kijkje te nemen op ons tabblad 'verjaardagen' voor leuke sfeerfoto's.
werkte juf Sukina werkte ook verder aan de hoedjes voor het schoolfeest terwijl de kinderen aan de slag konen met losse bloemetjes.
Wat was dat fijn om deze omhoog te gooien en te kijken hoe ze neerdwarrelen.
Vergeet zeker niet om een kijkje te nemen op ons tabblad 'verjaardagen' voor leuke sfeerfoto's.
werkte juf Sukina werkte ook verder aan de hoedjes voor het schoolfeest terwijl de kinderen aan de slag konen met losse bloemetjes.
Wat was dat fijn om deze omhoog te gooien en te kijken hoe ze neerdwarrelen.
Daarnaast konden de kleinsten van de klas aan de slag om bloemen te kleven met velcro op enkele bloemsteeltjes.
Op donderdag was juf Lobke er terug.
Juf Lobke schilderde verder met de kinderen aan hun zonnebloem terwijl juf Sukina de kinderen 1 voor 1 bij zich nam om eens te kijken hoe het gesteld was met hun kleurenkennis.
A.d.h.v. een spelletje kon de juf dit even na gaan.
Het spel ging als volgt:
De kinderen kregen een lege bloem, een dobbelsteen met kleurtjes op een heel veel bloemblaadjes in verschillende kleuren.
De kinderen moesten gooien met de dobbelsteen en het gerolde kleur op hun bloem kleven.
Dit bleven ze doen tot hun bloem vol bloemblaadjes hing.
Natuurlijk had juf Sukina 2 dobbelstenen bij.
1 met enkel de hoofdkleuren op om deze te oefenen bij de allerkleinsten en een andere met de hoofdkleuren en secundaire kleuren voor de oudere kleuters.
Als het spel vlot verliep schakelde de juf over naar een spelletjes waarbij de kinderen goed moesten kijken.
Ze kregen een kaartje waar een bloem op stond met bepaalde kleuren als bloemblaadjes.
Het was de bedoeling dat de kinderen deze bloem exact na maakte op hun bloem.
Niet gemakkelijk hoor!
Juf Lobke schilderde verder met de kinderen aan hun zonnebloem terwijl juf Sukina de kinderen 1 voor 1 bij zich nam om eens te kijken hoe het gesteld was met hun kleurenkennis.
A.d.h.v. een spelletje kon de juf dit even na gaan.
Het spel ging als volgt:
De kinderen kregen een lege bloem, een dobbelsteen met kleurtjes op een heel veel bloemblaadjes in verschillende kleuren.
De kinderen moesten gooien met de dobbelsteen en het gerolde kleur op hun bloem kleven.
Dit bleven ze doen tot hun bloem vol bloemblaadjes hing.
Natuurlijk had juf Sukina 2 dobbelstenen bij.
1 met enkel de hoofdkleuren op om deze te oefenen bij de allerkleinsten en een andere met de hoofdkleuren en secundaire kleuren voor de oudere kleuters.
Als het spel vlot verliep schakelde de juf over naar een spelletjes waarbij de kinderen goed moesten kijken.
Ze kregen een kaartje waar een bloem op stond met bepaalde kleuren als bloemblaadjes.
Het was de bedoeling dat de kinderen deze bloem exact na maakte op hun bloem.
Niet gemakkelijk hoor!
Eerst en vooral moesten de kinderen begrijpen wat er van hen gevraagd werd en
ten 2de moesten ze goed kijken waar welk kleur bloemblaadje moest
komen.
Na de middag gingen de kinderen turnen met juf Nadia en na
de speeltijd werd er nog even geoefend voor ons danjse op het schoolfeest.
Op vrijdag kwam juf Joke langs om in de klas te helpen.
Terwijl juf Joke aan de hoedjes voor het schoolfeest de laatste hand legde, ging juf Sukina aan de slag met een tel-spelletje.
Terwijl juf Joke aan de hoedjes voor het schoolfeest de laatste hand legde, ging juf Sukina aan de slag met een tel-spelletje.
In de kring hadden de kinderen al kennis gemaakt met een lieveheersbeestje (handpop) die je vaak ziet in de lente.
Ook in het verhaaltje ‘Jules in de lente’ stond er een lieveheersbeestje.
Juf had op een blad zo’n beestje staan maar OH, hij was al z’n stippen verloren.
Om het te halpen moesten de kinderen met een dobbelsteen gooien en het gegooid aantal ogen stempelen op de rug van het lieveheersbeestje.
Dit mochten ze elke keer opnieuw doen tot de rug zo goed als vol stond.
Het was een goede manier om eens te kijken wie al de getallenbeelden op zicht kon herkennen en wie al goed tot 3 kon tellen.
Juf Gwenny kwam ook eens op bezoek met babay Yorben.
De kinderen vonden het fantastisch om zo’n kleine spruit eens te zien en even voorzichtig aan te raken.
Wat was Ybe trots om zijn kleine broer aan iedereen voor te stellen.
Juf Sukina verteld dat je verjaardag eigenlijk de dag is dat je geboren bent en dat Yorben iets mee had voor alle kindjes voor zijn ‘verjaardag’ (geboorte).
Iedereen kreeg een zakje snoep en een kokertje potloden mee naar huis.
Bedankt Yorben!
De kinderen vonden het fantastisch om zo’n kleine spruit eens te zien en even voorzichtig aan te raken.
Wat was Ybe trots om zijn kleine broer aan iedereen voor te stellen.
Juf Sukina verteld dat je verjaardag eigenlijk de dag is dat je geboren bent en dat Yorben iets mee had voor alle kindjes voor zijn ‘verjaardag’ (geboorte).
Iedereen kreeg een zakje snoep en een kokertje potloden mee naar huis.
Bedankt Yorben!
Na de middag gingen de kinderen buiten spelen met de fietsen
in de turnles van juf Nadia.
Met zo’n lekker weertje moet je gewoon eens in de zon kunnen spelen .
Met zo’n lekker weertje moet je gewoon eens in de zon kunnen spelen .
03/03/2014
Na een weekje 'out' te zijn was het terug tijd om er in te vliegen.
Op maandag speelde juf Sukina met de knuffels van de kinderen op de muziek van 'Carnaval des animaux'.
De leeuw, schildpad, olifant en vissen werden zo voorgesteld aan de kinderen en de kinderen mochten mee bewegen op de muziek.
De leeuw, schildpad, olifant en vissen werden zo voorgesteld aan de kinderen en de kinderen mochten mee bewegen op de muziek.
Toen was het tijd om aan de maskers te beginnen.
Iedereen mocht zijn favoriete dier van 'carnaval des animaux' zeggen en op basis daarvan werd het masker gemaakt.
Iedereen mocht zijn favoriete dier van 'carnaval des animaux' zeggen en op basis daarvan werd het masker gemaakt.
Na de middag was het turnles met juf Nadia
Op dinsdag werd er verder gewerkt aan de maskers want deze moesten donderdag al mee naar huis.
Hier is het resultaat van onze dierenmaskers.
Hier is het resultaat van onze dierenmaskers.
Na de middag was het terug turnles met juf Sukina
Woensdag bekeken we de film van 'de kleine prins' en legde de juffen uit wat de kinderen zouden moeten doen tijdens het schoolfeest.
De donderdag had juf enkele spullen bij waarmee de kinderen iets lekkers konden maken.
Na de speeltijd had juf Sukina de pizza gebakken en mocht iedereen er van smullen.
MMMM!!!!!
MMMM!!!!!
Na de middag konden de kinderen aan de slag met een werkblaadje.
Met carnaval danst iedereen graag.
Op deze dansvloer zoeken vriendjes elkaar op die hetzelfde gekleed zijn.
Een goede oefening op gericht kijken.
Met carnaval danst iedereen graag.
Op deze dansvloer zoeken vriendjes elkaar op die hetzelfde gekleed zijn.
Een goede oefening op gericht kijken.
Vrijdag was het zo ver!
De kinderen mochten verkleed naar school komen.
Wat was iedereen mooi!
De kinderen mochten verkleed naar school komen.
Wat was iedereen mooi!
Daarna gingen we met alle kleuters een carnavalstocht maken.
Heel wat ouders kwamen kijken en trokken enkele foto's van hun kleine kapoen.
Heel wat ouders kwamen kijken en trokken enkele foto's van hun kleine kapoen.
Na de middag was het een groot feest in de turnzaal waar de kinderen op de catwalk hun verkleedkledij mochten 'showen'.
Op maandag was Jules verdwenen.
Zou hij zich verstopt hebben?
Samen met juf Sukina zochten de kinderen waar Jules zat en ja hoor... Jules had zich verstopt achter het gordijn.
Maar oh! Wat is dat nu met zijn neus?
Jules had een clownsneus aan en dat vonden de kinderen hilarisch.
Jules vertelde dat het binnenkort carnaval is en dat je je dan moet verkleden.
Daarom had hij zijn verkleedkoffer mee waar heel wat verschillende dingen in zaten.
Samen met de juf werd elk voorwerp besproken en eens uitgeprobeerd.
Heel erg leuk en wat grappig om je zo te verkleden!
Zou hij zich verstopt hebben?
Samen met juf Sukina zochten de kinderen waar Jules zat en ja hoor... Jules had zich verstopt achter het gordijn.
Maar oh! Wat is dat nu met zijn neus?
Jules had een clownsneus aan en dat vonden de kinderen hilarisch.
Jules vertelde dat het binnenkort carnaval is en dat je je dan moet verkleden.
Daarom had hij zijn verkleedkoffer mee waar heel wat verschillende dingen in zaten.
Samen met de juf werd elk voorwerp besproken en eens uitgeprobeerd.
Heel erg leuk en wat grappig om je zo te verkleden!
In de koffer zaten er ook kleurrijke serpentines.
Juf Sukina liet de kinderen zien hoe je ze moest uitblazen en liet de kinderen ook eens proberen.
Niet gemakkelijk hoor.
Juf Sukina liet de kinderen zien hoe je ze moest uitblazen en liet de kinderen ook eens proberen.
Niet gemakkelijk hoor.
Nadien konden de kinderen vrij spelen met de serpentines en wat was dat leuk.
De kinderen die wilde werken konden op leuke carnaval muziek stempelen met wattenstaafjes.
Zo leek het alsof er heel veel confetti op hun blad was gevallen.
Voor sommige was het moeilijk om de wattenstaaf steeds op te heffen en te blijven stempelen.
Het gebeurde daarom ook wel eens dat sommige begonnen te wrijven i.p.v. stempelen.
Maar dat was niet erg want deze 'kronkel lijntjes' leken op slingers.
Zo leek het alsof er heel veel confetti op hun blad was gevallen.
Voor sommige was het moeilijk om de wattenstaaf steeds op te heffen en te blijven stempelen.
Het gebeurde daarom ook wel eens dat sommige begonnen te wrijven i.p.v. stempelen.
Maar dat was niet erg want deze 'kronkel lijntjes' leken op slingers.
Er werd ook veel met de koffer gespeeld.
De kinderen mochten alles uitproberen en aantrekken wat hele leuke foto's opleverde.
De kinderen mochten alles uitproberen en aantrekken wat hele leuke foto's opleverde.
De rest van de week was juf Sukina afwezig wegens ziekte.
Gelukkig hebben de andere juffen goed voor de klas en de kinderen gezorgd.
Gelukkig hebben de andere juffen goed voor de klas en de kinderen gezorgd.
Bedankt lieve juffen :-)
Op maandag gingen juf Sukina nog wat dieper in op de essentie van dit thema.
De nadruk lag immers op 'wat kan ik al zelf en waarbij moeten anderen mij nog helpen?'
Om de persoon te bedanken die ons helpt als we iets nog niet zelf kunnen gingen ze aan de slag om een doosje te versieren.
Het was een hele onderneming om zoveel mogelijk kinderen een doosje te laten verven en versieren.
Maar het resultaat mag er wel zijn :-)
De nadruk lag immers op 'wat kan ik al zelf en waarbij moeten anderen mij nog helpen?'
Om de persoon te bedanken die ons helpt als we iets nog niet zelf kunnen gingen ze aan de slag om een doosje te versieren.
Het was een hele onderneming om zoveel mogelijk kinderen een doosje te laten verven en versieren.
Maar het resultaat mag er wel zijn :-)
Rimmel rammel roosje.
Schudden met m'n doosje.
Doosje open, doosje toe.
Doosje open... KIEKEBOE!!!
Schudden met m'n doosje.
Doosje open, doosje toe.
Doosje open... KIEKEBOE!!!
Na de middag gingen de kinderen gaan turnen met juf Nadia.
Juf Nadia vertrok de volgende dag op Comenius voor een hele week.
Juf Nadia vertrok de volgende dag op Comenius voor een hele week.
Op dinsdag stond er een grote kartonnen doos in de klas die de juf er had doen uitzien als een echt huisje.
Het deurtje kon open en toe, het raampje kon open en toe en de kinderen hun hoofdje kon je door het dakje heen zien, KIEKEBOE!
Het deurtje kon open en toe, het raampje kon open en toe en de kinderen hun hoofdje kon je door het dakje heen zien, KIEKEBOE!
De kinderen werkten hun eigen bim bam huisje af.
Dit deden ze door met een spons de 'baksteentjes' te bestempelen.
Van de vlinders werd verwacht dat ze traag en precies te werk gingen zodat de afdruk mooi binnen de lijntjes was.
De rupsen mochten dit vrij stempelen maar er werd ook vermeld om binnen de lijntjes te blijven.
Niet altijd even gemakkelijk hoor!Juf werkte alles af met een foto van de kinderen in het kartonnen huisje.
Juf
Sukina had het begrip 'open en toe' a.d.h.v. pictogrammen visueel
gemaakt en liet de kinderen spelen met het groot werkblad.
Nadien konden de kinderen die dit wilden een eigen werkblaadje maken over het begrip 'open en toe'.
Ze moesten de prenten van een oog die open en een oog die toe was op de juiste plaats kleven.
Bij de één ging dit al wat vlotter dan de andere.
Ook omdat sommige kleuters op voorhand al veel geëxperimenteerd hadden met het grote werkblad.
Ze moesten de prenten van een oog die open en een oog die toe was op de juiste plaats kleven.
Bij de één ging dit al wat vlotter dan de andere.
Ook omdat sommige kleuters op voorhand al veel geëxperimenteerd hadden met het grote werkblad.
Op woensdag konden de kinderen volop experimenteren met knopen.
Eerst werd nog even kort besproken waarvoor knopen dienen.
Om onze trui, jas, broek open en dicht te doen.
Eerst werd nog even kort besproken waarvoor knopen dienen.
Om onze trui, jas, broek open en dicht te doen.
Via juf Els kreeg juf Sukina deze leuke doos vol verschillende gaatjes.
De kinderen moesten dus kijken en ondervinden welke knopen er in welk gaatje paste.
De kinderen moesten dus kijken en ondervinden welke knopen er in welk gaatje paste.
De
kinderen speelde dit heel graag en het hielp hen ook de begrippen
'dik, dun, groot, klein, rond, plat' aan de lijve te ondervinden.
Al snel merkte juf Sukina dat de kinderen de potjes uit de 'experimenteerbak'
gebruikte om er knopen in te steken.
Dus legde de juf knopen bij de doosjes zodat ze kinderen konen vullen en legen, scheppen en schudden.
gebruikte om er knopen in te steken.
Dus legde de juf knopen bij de doosjes zodat ze kinderen konen vullen en legen, scheppen en schudden.
Na de speeltijd bekeken alle kleuterklassen de disney klassieker 'Merlijn de tovenaar' in plaats van een poppenkastshow.
Heel leuk!
Ook voor juf Sukina die haar jeugd herbeleefde samen met de kinderen.
Heel leuk!
Ook voor juf Sukina die haar jeugd herbeleefde samen met de kinderen.
Op Donderdag was het geen dag zoals de andere.
het was heel erg stil op de kleuterspeelplaats....
De twee 3de kleuterklassen waren namelijk op stap naar het dinomuseum.
Daardoor was enkel de klas van juf Carla en juf Sukina aanwezig op de kleuterafdeling.
het was heel erg stil op de kleuterspeelplaats....
De twee 3de kleuterklassen waren namelijk op stap naar het dinomuseum.
Daardoor was enkel de klas van juf Carla en juf Sukina aanwezig op de kleuterafdeling.
Zulke momenten zijn dan ook mooi meegenomen om met het peuter/1ste kleuter en het 2de kleuter eens samen te komen.
We gingen met z'n allen naar de refter waar de kinderen samen fruitbrochettes gingen maken.
Heel leuk zo allemaal samen de handjes vuil maken.
Heel leuk zo allemaal samen de handjes vuil maken.
Na de middag werkte de kinderen nog wat verder aan hun doosjes.
Na de middagspeeltijd kwamen de kinderen van juf Carla en juf Sukina nog even samen om het 'snoepjesspel' te spelen.
Oooooh wat was dat leuk en spannend!
(foto's volgen)
Na de middagspeeltijd kwamen de kinderen van juf Carla en juf Sukina nog even samen om het 'snoepjesspel' te spelen.
Oooooh wat was dat leuk en spannend!
(foto's volgen)
Op vrijdag was Kjenta jarig.
Zij werd 3 jaar!
Hiep Hiep Hoera!!!
Bekijk zeker het tabblad 'verjaardagen' voor enkele leuke foto's.
De laatste werkjes werden afgewerkt met de hulp van juf Joke en speelde juf Sukina Lotto met de kinderen.
Het was interessant om te zien hoe snel een kleuter de rol van juf over nam om het spel met de kinderen te spelen.
Zij werd 3 jaar!
Hiep Hiep Hoera!!!
Bekijk zeker het tabblad 'verjaardagen' voor enkele leuke foto's.
De laatste werkjes werden afgewerkt met de hulp van juf Joke en speelde juf Sukina Lotto met de kinderen.
Het was interessant om te zien hoe snel een kleuter de rol van juf over nam om het spel met de kinderen te spelen.
Hierdoor zag juf Sukina het wel zitten om op elke woensdag een spel uit te leggen aan de kinderen.
Dit kunnen klassiekers zijn zoals domino of lotto maar dat zou ook eens een gezelschapsspel kunnen zijn in thema.
De kinderen speelden ook het vormspel met juf Sukina.
Juf Sukina had een huisje waar verschillende vormen op stonden.
Deze vormen konden open en toe.
Het was de bedoeling om met 2 dobbelstenen te gooien.
op de ene dobbelsteen stond een driehoek, vierkant en een cirkel afgebeeld.
op de andere dobbelsteen stonden de kleuren blauw, geel en rood.
De kinderen moesten kijken welke combinatie zij gerold hadden en het juiste deurtje open en dicht doen.
Het was een hit en vooral Brent, Vince en Noble waren in de ban van het spel.
Juf Sukina had een huisje waar verschillende vormen op stonden.
Deze vormen konden open en toe.
Het was de bedoeling om met 2 dobbelstenen te gooien.
op de ene dobbelsteen stond een driehoek, vierkant en een cirkel afgebeeld.
op de andere dobbelsteen stonden de kleuren blauw, geel en rood.
De kinderen moesten kijken welke combinatie zij gerold hadden en het juiste deurtje open en dicht doen.
Het was een hit en vooral Brent, Vince en Noble waren in de ban van het spel.
Naast al dat werken werd er natuurlijk ook veel gespeeld in onze klas.
Hier zijn enkele sfeer foto's van onze klas tijdens dit thema.
Hier zijn enkele sfeer foto's van onze klas tijdens dit thema.
9/02/2014
Op maandag had Jules een brooddoos bij die hij niet open kreeg.
Hij vroeg of er iemand hem kon helpen en de kinderen waren zeer bedreven om de brooddoos open te maken voor Jules.
Natuurlijk was het heel moeilijk en moesten de kinderen samenwerken om hem open te krijgen.
Timo D. verraste iedereen door helemaal alleen de brooddoos te openen.
Het terug dicht doen van de brooddoos was echter heel moeilijk.
Hij vroeg of er iemand hem kon helpen en de kinderen waren zeer bedreven om de brooddoos open te maken voor Jules.
Natuurlijk was het heel moeilijk en moesten de kinderen samenwerken om hem open te krijgen.
Timo D. verraste iedereen door helemaal alleen de brooddoos te openen.
Het terug dicht doen van de brooddoos was echter heel moeilijk.
Juf Sukina had een hele hoop flessen en doosjes klaar gelegd waarbij de kinderen zelfstandig hun eigen kunnen mochten exploreren.
Wat kan ik zelf? En wat kan ik nog niet?
Het was heel leuk om de kinderen te zien glunderen bij een overwinning.
Wat kan ik zelf? En wat kan ik nog niet?
Het was heel leuk om de kinderen te zien glunderen bij een overwinning.
Het begrip 'open en dicht' werd aangebracht a.d.h.v. een verfactiviteit.
De kinderen mochten met een druppelteller enkele druppels op de ene kant van hun blad laten vallen.
Dan zei juf de toverspreuk:
blaadje open (blaadje bleef open liggen)
blaadje toe (blaadje werd dicht gevouwen)
blaadje open (blaadje terug open leggen)
KIEKEBOE (het resultaat bekijken)
De kinderen mochten met een druppelteller enkele druppels op de ene kant van hun blad laten vallen.
Dan zei juf de toverspreuk:
blaadje open (blaadje bleef open liggen)
blaadje toe (blaadje werd dicht gevouwen)
blaadje open (blaadje terug open leggen)
KIEKEBOE (het resultaat bekijken)
Ook Ybe ging aan de slag in de klas op z'n eerste schooldag.
Op het einde van de dag hield juf Sukina een brainstorm rond open en dicht.
Er kwamen heel wat leuke antwoorden en de juf tekende er steeds een tekening bij zodat het voor de kinderen ook visueel werd.
Zo kan de juf verder werken op wat de kinderen zelf aanbrachten om het thema in de diepte uit te werken.
Zo blijft het thema ook langer hangen bij de kinderen.
Er kwamen heel wat leuke antwoorden en de juf tekende er steeds een tekening bij zodat het voor de kinderen ook visueel werd.
Zo kan de juf verder werken op wat de kinderen zelf aanbrachten om het thema in de diepte uit te werken.
Zo blijft het thema ook langer hangen bij de kinderen.
Op dinsdag hing er een deurtje voor de poppenhoek.
heel leuk om er doorheen te lopen en de deur open te houden voor andere kinderen.
heel leuk om er doorheen te lopen en de deur open te houden voor andere kinderen.
We schilderde nog wat met het begrip open en dicht.
Deze keer mochten de kinderen met verfborstels enkele strepen zetten en kijken welke afdruk ze daarbij kregen.
Heel leuk hoor!
Deze keer mochten de kinderen met verfborstels enkele strepen zetten en kijken welke afdruk ze daarbij kregen.
Heel leuk hoor!
's Middags vertelde de juf een verhaal over Marieke die haar beertjes niet terug vond.
Ze ging op zoek naar de beren en moest daarvoor verschillende deurtjes open maken en met de hulp van mama kreeg Marieke ook het gordijn open waar beer achter verstopt zat.
Ze ging op zoek naar de beren en moest daarvoor verschillende deurtjes open maken en met de hulp van mama kreeg Marieke ook het gordijn open waar beer achter verstopt zat.
Daarna merkte de kinderen op dat er iets nieuws in de 'experimenteerbak' lag.
Het waren lapjes stof die een ketting vormde door de verschillende sluitingen aan elkaar vast te maken.
Met dank aan juf Els voor deze leuke activiteit.
het was een hele uitdaging om de juiste 2 stukken stof bij elkaar te zoeken en een nog grotere uitdaging om ze daadwerkelijk open of dicht te maken.
Het waren lapjes stof die een ketting vormde door de verschillende sluitingen aan elkaar vast te maken.
Met dank aan juf Els voor deze leuke activiteit.
het was een hele uitdaging om de juiste 2 stukken stof bij elkaar te zoeken en een nog grotere uitdaging om ze daadwerkelijk open of dicht te maken.
Op woensdag had de juf enkele spullen mee met verschillende sluitingen.
De kinderen mochten nogmaals proberen deze open of dicht te doen.
De kinderen mochten nogmaals proberen deze open of dicht te doen.
Tijdens
dit godsdienstmomentje werd er dieper in gegaan op het feit dat we soms
hulp nodig hebben en dat de mensen die ons graag zien ons steeds
helpen.
Juf liet de kinderen vertellen waarbij hun broer/zus/mama/papa/oma/opa/... hen soms moet helpen.
Juf liet de kinderen vertellen waarbij hun broer/zus/mama/papa/oma/opa/... hen soms moet helpen.
Daarna gingen de kinderen aan de slag met ballonnen.
Ze mochten een A3 blad helemaal vol stempelen met licht blauwe en donker blauwe verf.
Heel leuk, vooral omdat de handjes heel vuil worden en soms ook het gezicht ;-)
Ze mochten een A3 blad helemaal vol stempelen met licht blauwe en donker blauwe verf.
Heel leuk, vooral omdat de handjes heel vuil worden en soms ook het gezicht ;-)
Na de speeltijd was er terug poppenkast.
Deze keer ging het over een krokodil die wat kiespijn had en moest leren om zijn tanden te poetsen.
Deze keer ging het over een krokodil die wat kiespijn had en moest leren om zijn tanden te poetsen.
Op donderdag werd er verder gewerkt aan het stempelen met ballonnen.
Juf Sukina speelde 'bim bam buisje' met de kinderen.
A.d.h.v. een liedje moesten de kinderen luisteren naar het geluid van een bepaald dier die verstopt zat achter de deur van het 'bim bam huisje'.
Toen mocht er 2 kleuter het deurtje open doen en even kijken of het juist was.
Juf Sukina speelde 'bim bam buisje' met de kinderen.
A.d.h.v. een liedje moesten de kinderen luisteren naar het geluid van een bepaald dier die verstopt zat achter de deur van het 'bim bam huisje'.
Toen mocht er 2 kleuter het deurtje open doen en even kijken of het juist was.
Bim, bm, buisje,
wie woont er in dit huisje?
Druk eens op de bel en je hoort het wel.
(ding dong)
(geluid van dier maken)
wie woont er in dit huisje?
Druk eens op de bel en je hoort het wel.
(ding dong)
(geluid van dier maken)
Na de middag gingen de kinderen turnen met juf Nadia.
Op Vrijdag speelde juf Sukina een leuk spelletje met de kinderen waarbij we verschillende lichaamsdelen open en dicht deden.
Mond open, mond dicht, benen open en benen dicht.
Er werden ook leuke versjes en vingerspelletjes gespeeld waar de kinderen graag aan mee deden.
Huisje dicht, huisje open
(Met de handen een huisje maken, vingers naar boven, dan huisje openvouwen)
En wie komt daar uitgekropen?
(Duimen uit het huis naar voren steken)
Dit ben ik en dat ben jij
(linkerduim knikken, rechterduim knikken)
Buiten zijn we allebei
(Beide duimen knikken)
Maar oh,oh de regen gaat beginnen
(verschrikt naar boven kijken)
Dan gaan we maar snel naar binnen
(Duimen weer naar binnen vouwen)
Nu wordt het ook nog donker buiten
Laten we dan het huisje sluiten
(Handen weer dichtvouwen)
Doosje, doosje, ga eens open...
(met de armen in de lucht, de doos opendoen)want ik kom erin gekropen.
(kruipbeweging doen)De deurtjes doe ik helemaal toe,(handjes voor de ogen)maar als iemand op de bel duwt "dingdong", roep ik:
KIEKEBOE!
(handjes weg)
(met de armen in de lucht, de doos opendoen)want ik kom erin gekropen.
(kruipbeweging doen)De deurtjes doe ik helemaal toe,(handjes voor de ogen)maar als iemand op de bel duwt "dingdong", roep ik:
KIEKEBOE!
(handjes weg)
In de namiddag was het turnen met juf Nadia en daarna speelde juf nog 'tik-tak' voor de kinderen.
3/02/2014
Op maandag had juf Sukina een leuk schaduwspel mee voor de kinderen.
Het was de bedoeling dat de kinderen de juiste schaduw bij de juiste borstel legde.
Dit was soms wel wat moeilijk omdat de verfborstel heel erg leek op de stoffer van het handvegertje.
Het was de bedoeling dat de kinderen de juiste schaduw bij de juiste borstel legde.
Dit was soms wel wat moeilijk omdat de verfborstel heel erg leek op de stoffer van het handvegertje.
Er waren ook borstels voor het haar en kammen in de klas.
De kinderen kwamen op het idee om juf Sukina haar haartjes te kammen en daar zei de juf natuurlijk geen nee tegen... GENIETEN!!!!
De kinderen kwamen op het idee om juf Sukina haar haartjes te kammen en daar zei de juf natuurlijk geen nee tegen... GENIETEN!!!!
Na de middag was er terug turnles met juf Nadia.
Daar kijken de kinderen steeds naar uit.
Daar kijken de kinderen steeds naar uit.
Op dinsdag had juf speciale borstels meegebracht.
Het waren kleurborstels maar ze hadden nog geen borstelharen.
De kinderen mochten aan de hand van wasknijpers de borstelharen op de borstelkop knijpen.
het was de bedoeling het juiste kleur wasknijper op de juiste kleur te bevestigen.
Een hele leuke activiteit waar de kinderen spontaan naar grepen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHn7qhvH1v2__l5_IefJS1aB0l6q6uBMBRA9GJfM06Ub4CQksPS8PzWH4_YogATi5LoSoJfFrTssBI4Tzm0bCIcSBkI4t6a3bl4RO3IdZ2YJzPYhtrr9THwJ4DX-Rl2-TGKJ1gCGQHL-3E/s1600/Borstels15.jpg)
Het waren kleurborstels maar ze hadden nog geen borstelharen.
De kinderen mochten aan de hand van wasknijpers de borstelharen op de borstelkop knijpen.
het was de bedoeling het juiste kleur wasknijper op de juiste kleur te bevestigen.
Een hele leuke activiteit waar de kinderen spontaan naar grepen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHn7qhvH1v2__l5_IefJS1aB0l6q6uBMBRA9GJfM06Ub4CQksPS8PzWH4_YogATi5LoSoJfFrTssBI4Tzm0bCIcSBkI4t6a3bl4RO3IdZ2YJzPYhtrr9THwJ4DX-Rl2-TGKJ1gCGQHL-3E/s1600/Borstels15.jpg)
Op woensdag had juf een activiteit voorzien om de kennis rond de kleuren even te toetsen.
De kinderen kregen naar gelang hun niveau een reeks borstels te zien.
Elke steel van deze borstels had één bepaald kleur.
Juf Sukina liet de kinderen deze kleuren benoemen.
Voor de rupsen ging het voornamelijk om de hoofdkleuren en voor onze vlinders ging het al om enkele moeilijkere kleuren.
Natuurlijk waren er ook extra moeilijke oefeningen voorzien waarbij de kinderen kleurnuances leren kennen en benoemen.
Heel uitdagend maar het resultaat was zeer positief.
De kinderen kregen naar gelang hun niveau een reeks borstels te zien.
Elke steel van deze borstels had één bepaald kleur.
Juf Sukina liet de kinderen deze kleuren benoemen.
Voor de rupsen ging het voornamelijk om de hoofdkleuren en voor onze vlinders ging het al om enkele moeilijkere kleuren.
Natuurlijk waren er ook extra moeilijke oefeningen voorzien waarbij de kinderen kleurnuances leren kennen en benoemen.
Heel uitdagend maar het resultaat was zeer positief.
Op donderdag werkte juf nog even verder op het observeren van de kleurkennis van de kinderen a.d.h.v. een nieuwe oefening.
De kinderen kregen 4 borstels en handvegertjes te zien (stoffer en blik).
Elke borstel had een bepaald kleur (terug aangepast aan het niveau van elk kind).
De kinderen moesten het juiste kleur papier uit een doos grijpen en deze naast de juiste borstel kleven.
Er werd zoals gewoonlijk gestimuleerd om binnen de lijntjes en recht te kleven.
De kinderen kregen 4 borstels en handvegertjes te zien (stoffer en blik).
Elke borstel had een bepaald kleur (terug aangepast aan het niveau van elk kind).
De kinderen moesten het juiste kleur papier uit een doos grijpen en deze naast de juiste borstel kleven.
Er werd zoals gewoonlijk gestimuleerd om binnen de lijntjes en recht te kleven.
Na de middag konden de kinderen die dit wilden nog verder experimenteren met de verschillende borstels.
Ditmaal konden ze verven met de verzorgingsborstel ofwel: de voet- en/of nagelborstel.
Juf Sukina had enkele vingers met nageltjes en voeten getekend die de kinderen naar hartenlust konden bewerken met de borstel.
Ditmaal konden ze verven met de verzorgingsborstel ofwel: de voet- en/of nagelborstel.
Juf Sukina had enkele vingers met nageltjes en voeten getekend die de kinderen naar hartenlust konden bewerken met de borstel.
Op vrijdag had de juf een oefening op het latere schrijven voorzien.
De kinderen kregen een prent te zien van een borstel voor de haren, een veegborstel en een verfborstel.
Ze hadden wel helemaal nog geen borstelharen en dus konen de kinderen aan de slag gaan.
Ze moesten op ribbelkarton, tussen de ribbeltjes in, een lijn trekken van boven naar beneden.
Als er genoeg lijntjes getekend waren, kleefden ze het karton onder de borstel en mochten ze het geheel versieren.
Het resultaat was bij sommige zeer geslaagd!
Na de middag gingen we met z'n allen op de speelplaats om te gaan schilderen!
En niet met verf maar met water!
Wat vonden de kinderen dat fijn!
Juf Sukina had warm water voorzien om zeker te zijn dat de kindjes geen koude handjes kregen.
De trein werd volledig geverfd, de tafel kreeg een hele nieuwe laag en ook het krijtbord op de speelplaats was een trekpleister voor onze jonge schilders.
En niet met verf maar met water!
Wat vonden de kinderen dat fijn!
Juf Sukina had warm water voorzien om zeker te zijn dat de kindjes geen koude handjes kregen.
De trein werd volledig geverfd, de tafel kreeg een hele nieuwe laag en ook het krijtbord op de speelplaats was een trekpleister voor onze jonge schilders.
26/01/2014
Op maandag had juf Sukina heel wat borstels mee.
De kinderen mochten één voor één een borstel uit de kist halen en de kenmerken
werden besproken.
Hoe heet deze bostel? Waarvoor gebruik je deze borstel? Hoe voelt het aan?
De tandenborstel en verfborstel waren zeer gekend onder de kinderen maar toch
waren er hier en daar nieuwe borstels zoals de wc-borstel, schoenborstel en de
stoffer en blik.
Daarna werden alle borstels in groepjes in de kring gelegd.
Juf had enkele prenten bij waarvoor de borstels dienden, het was aan de
kinderen om de prent bij de juiste borstel te leggen.
Dit verliep zeer vlot en al gauw kenden de kinderen de functie van elke
borstel.
Zoals altijd staat experimenteren centraal in onze peuter/1ste
kleuterklas, dus mochten de kinderen vrij experimenteren met de borstels.
De klas werd grondig gekuist met de veegborstels, stoffer en blik en ja hoor
ook met de wc-borstel.
Zelfs het opruimen werd ondersteund met de veegborstel.
Sien ontdekte al snel dat de borstel veel groter was dan
zijzelf.
Ze probeerde het bovenste van de borstel te raken maar dit lukte niet.
Juf Sukina probeerde a.d.h.v. prikkelende vragen Sien uit te dagen om zelf tot
een oplossing te komen hoe ze het bovenste van de bostel wel kon aanraken.
Timo V. had toen het idee om de borstel gewoon neer te leggen en zo het
bovenste van de borstel vast te nemen maar Sien vond het uitdagender om gewoon
op een stoel te kruipen om hetzelfde te doen.
Juf had voor de vlinders een meetoefening klaar.
Op papier stond een veegborstel getekend en samen met de juf werden de
verschillende delen van de bostel besproken; de steel van de borstel, de
borstelkop met borstelharen.
Op tafel lagen verschillende lengtes papier, het was aan de kinderen om de
verschillende lengtes op zicht te vergelijken en te kijken welk stukje waar
hoorde.
Zo moest het langste stuk papier gebruikt worden om op de steel van de bostel
te kleven.
De kortste stukjes waren bedoeld om als borstelharen te dienen.
Het was even zoeken en vergelijken maar uiteindelijk verliep deze activiteit
zeer vlot.
De kinderen werden ook uitgedaagd om binnen de lijntjes te kleven en dit ging
voor veel kinderen al heel goed.
Er waren zelfs kinderen die spontaan zelf patronen in hun borstelharen
gebruikte.
Op dinsdag werkten de kinderen hun meetactiviteit af.
Daarnaast had juf zand voorzien waarin de kinderen naar hartenlust konen spelen
met de verfborstels.
Zand wegvegen of in potjes vegen en terug uitgieten… heel leuk!
Juf Sukina had ook een lade gevuld met zand. Onder het zand zat een tekening
verscholen.
De kinderen moesten een manier vinden om het zand weg te vagen zodat ze de hele
tekening te zien kregen.
Heel spannend voor de kinderen, wat zit er onder het zand?
Welke kleuren zie ik?
Terwijl veel kinderen aan het werk waren of speelden in de
zandbak was de poppenhoek omgetoverd tot een borstelparadijs.
Elke bostel had z’n eigen plaats gekregen a.d.h.v. foto’s zodat de kinderen
vlot alles op de juiste plaats terug konden zetten.
Kjenta en Wout vonden het heel fijn om schoenen te poetsen, terwijl andere
kleuters het fijn vonden om de tanden van de poppen te poetsen.
De muren werden geverfd (doen alsof) met de verfborstels en penselen.
Ook Timo D. begon de afwas te doen in de poppenhoek.
De komst van de zandbak zorgde er voor dat er af en toe wat
zand uit de bak op de grond terecht kwam. Maar dit zorgde voor een hele nieuwe ervaringsmogelijkheid.
De kinderen konden aan de slag met stoffer en blik om al het zand op te kuisen.
Sommige kleuters probeerde op te kuisen met tandenborstel en blik maar merkte
al snel dat dit niet zo goed ging.
Omdat juf Wendy aan het bekomen is van een operatie besloten
alle juffen van de kleuterklas een kaart te maken voor haar en ook ons klasje
deed z’n best om een mooie kaart te maken.
Juf Sukina verfde alle kindjes hun lippen rood en ze mochten een zoentje zetten
op de kaart.
Heel moeilijk om je lippen zo te tuiten maar het resultaat was wel geslaagd!
Juf Wendy, we wensen jou veel beterschap!
We missen je.
In de middag speelden we een zintuigspelletje met de
verschillende borstels.
Juf Sukina toonde en samen met de kinderen werden de kenmerken nog eens
overlopen. Daarna werden de borstels in een doos gelegd met een deken over.
De juf liet toen 1 kind een bepaalde borstel uit de doos nemen zonder te
kijken.
Het was dus aan het kind om te weten welke kenmerken die borstel had en op de
tast deze uit te halen.
Heel leuk om te spelen!
Op woensdag had juf Sukina dikke en dunnen verfborstels mee.
Deze werden besproken in de kring en er werd een kietelspelletje gehouden.
De rupsen waren nu eerst aan de beurt om te experimenteren met de borstels.
Voor hen ging het vooral om het ervaren van de verschillen tussen dik en dun.
Met een dikke borstel kan je veel vlugger schilderen en meer verf gebruiken,
terwijl je met een dunne borstel fijne lijnen schildert en vaak nieuwe verf
moet nemen.
De vlinders die ook wel eens het verschil wilde ervaren tussen dikke en dunne
borstels mochten dit natuurlijk ook doen.
Aan hen vroeg juf Sukina met welke soort borstel zij het liefst schilderde en
waarom.
Na de speeltijd was het poppenkast, vooral Yira genoot met
volle leugen van het verhaal van juf Kimberly en juf Sukina over een gestolen
taart.
Op donderdag had juf Sukina opnieuw een
experimenteeractiviteit voorzien, maar deze keer met tandenborstels.
De rupsen mochten naar hartenlust op een groot stuk papier bewegen met een
tandenborstel terwijl de vlinders een meer gerichte opdracht kregen.
Zij moesten de tanden van een mond ‘poetsen’ met witte verf’.
De uitdaging bestond er in om de tandenborstel horizontaal te houden en heen en
weer en op en neer te bewegen zonder al te veel op de lippen te gaan
schilderen.
Zo leren de kinderen de juiste houding van de tandenborstel kennen om later
zelf hun tandjes te poetsen.
In de poppenhoek lag plots een dokterstas.
Deze had juf Sukina daar gezet omdat ze merkte dat de kinderen heel vaak met
het timmergerief ‘doktertje’ speelden.
Na de middag gingen de kinderen turnen met juf Nadia. Zij
had een hele turnles uitgewerkt rond het thema borstels.
Op vrijdag hadden bijna alle kinderen een tandenborstel mee
naar school.
Waarvoor dank aan alle ouders!
A.d.h.v. een stappenplan leerden de kinderen hun tandenpoetsen.
Voor de rupsen ging het vooral om het experimenteren.
De vlinders leerden correct hun tandenborstel vast te houden en het stappenplan
volgen.
Eerst tandpasta op de tandenborstel, daarna tanden poetsen, water in je mond
nemen met de beker en dan uit spuwen.
Het tandenpoetsen zelf werd als volgt aangebracht:
- tanden tonen zoals een tijger, met je tandenborstel over je tanden heen en
weer wrijven en terwijl ‘neen’ zeggen met je hoofd.
- Daarna mond open doen en je tanden binnen in je mond poetsen.
Juf Sukina legde de kinderen ook uit dat mama of papa soms
wel nog eens moet helpen om zeker te zijn of alle tandjes schoon zijn.
Na de middag was het terug turnles met juf Nadia en daarna
speelde juf sukina nog ‘Tik-tak’ voor de kinderen.
Natuurlijk leerden we ook heel wat liedjes tijdens dit thema:
De bezem
De bezem. (2x)
Wat doe je er mee? (2x)
Je veegt er mee. (2x)
De vloer! (2x)
Je gaat steeds hoger en hoger zingen met elke regel.
Tanden poetsen (rupsen)
Tanden poetsen, tanden poetsen,
heel mooi schoon, heel mooi schoon.
Samen tanden poetsen, samen tanden poetsen.
Heel mooi schoon, heel mooi schoon.
( op melodie van broeder jacob)
Natuurlijk leerden we ook heel wat liedjes tijdens dit thema:
De bezem
De bezem. (2x)
Wat doe je er mee? (2x)
Je veegt er mee. (2x)
De vloer! (2x)
Je gaat steeds hoger en hoger zingen met elke regel.
Tanden poetsen (rupsen)
Tanden poetsen, tanden poetsen,
heel mooi schoon, heel mooi schoon.
Samen tanden poetsen, samen tanden poetsen.
Heel mooi schoon, heel mooi schoon.
( op melodie van broeder jacob)
Tanden poetsen (vlinders)
Tanden poetsen hopsasa.
Tanden poetsen tralala.
Tandjes hier, tandjes daar.
Poetsen, poetsen, poetsen maar.
18/01/2014
Op maandag had juf Sukina 2 sneeuwpoppen uit karton meegebracht.
De kinderen konden deze proberen om te gooien met behulp van de ballen.
Een leuke oefening om te leren mikken en heel leuk ook!
De kinderen konden deze proberen om te gooien met behulp van de ballen.
Een leuke oefening om te leren mikken en heel leuk ook!
Jules vertelde dat hij een muts, sjaal en wanten draagt als hij naar buiten gaat omdat het zo koud is.
We hielden een kort gesprekje over wat je allemaal aantrekt als het koud is.
Zo kon juf eens na gaan welke woordenschat was blijven hangen bij de kinderen.
Juf had ook een prent van Jules bij die zijn muts, sjaal en wanten aan had.
De opdracht voor de vlinders bestond er uit om gericht te schilderen.
Ze mochten enkel de muts, sjaal en wanten schilderen en ze werden gestimuleerd om binnen de lijntjes te blijven.
Dit was niet voor iedereen even gemakkelijk.
Enkele nieuwsgierige rupsen wilden dit werkje ook wel eens uitproberen en dus gaf juf ook de kleinste een kans om aan de slag te gaan.
We hielden een kort gesprekje over wat je allemaal aantrekt als het koud is.
Zo kon juf eens na gaan welke woordenschat was blijven hangen bij de kinderen.
Juf had ook een prent van Jules bij die zijn muts, sjaal en wanten aan had.
De opdracht voor de vlinders bestond er uit om gericht te schilderen.
Ze mochten enkel de muts, sjaal en wanten schilderen en ze werden gestimuleerd om binnen de lijntjes te blijven.
Dit was niet voor iedereen even gemakkelijk.
Enkele nieuwsgierige rupsen wilden dit werkje ook wel eens uitproberen en dus gaf juf ook de kleinste een kans om aan de slag te gaan.
Als afwerking mochten de kleuters de geschilderde muts, sjaal en wanten versieren met stukjes stof en wol.
Het resultaat was zeer mooi.
Het resultaat was zeer mooi.
Voor de rupsen waar het gericht schilderen nog iets te moeilijk was, had juf Sukina een stempelactiviteit voorzien.
De kinderen mochten hun eigen sjaal versieren d.m.v. leuke figuren te stempelen.
Als afwerking hing juf Sukina wol aan het einde en leken ze nu echt op een sjaal.
Dinsdag lagen er wanten uit papier op tafel.
De kinderen konden er memorie mee spelen.
Wie kon het snelt dezelfde wanten bij elkaar zoeken?
Voor de rupsen bleven de wanten met de tekening naar boven liggen en voor de vlinders werd het spel gespeeld zoals iedereen het kent.
Met de tekening naar beneden en elk om beurt 2 wanten omdraaien.
De kinderen konden er memorie mee spelen.
Wie kon het snelt dezelfde wanten bij elkaar zoeken?
Voor de rupsen bleven de wanten met de tekening naar boven liggen en voor de vlinders werd het spel gespeeld zoals iedereen het kent.
Met de tekening naar beneden en elk om beurt 2 wanten omdraaien.
Voor de middag bekeken we een aflevering van 'zandkasteel aan zee' over het koude weer.
Daarin kwam warme chocolademelk in voor en besloten we met z'n allen om morgen ook eens chocolademelk te maken.
Op woensdag had juf Sukina alles mee om aan de slag te gaan en onze eigen warme chocolademelk te maken.
Eerst moesten de kinderen helpen om de chocolade in kleine stukjes te krijgen.
En wat is er nu leuker dan eens flink te hameren op chocolade?
Wat was dat leuk!
Sommige kleuters bleven maar kloppen, terwijl anderen al tevreden waren met een zacht tikje.
Daarin kwam warme chocolademelk in voor en besloten we met z'n allen om morgen ook eens chocolademelk te maken.
Op woensdag had juf Sukina alles mee om aan de slag te gaan en onze eigen warme chocolademelk te maken.
Eerst moesten de kinderen helpen om de chocolade in kleine stukjes te krijgen.
En wat is er nu leuker dan eens flink te hameren op chocolade?
Wat was dat leuk!
Sommige kleuters bleven maar kloppen, terwijl anderen al tevreden waren met een zacht tikje.
Eenmaal de melk goed opgewarmd was, mocht elk kind één voor één een stukje chocolade in de melk gooien.
Hoe meer chocolade in de melk werd gegooid, hoe bruiner de melk werd.
Hoe meer chocolade in de melk werd gegooid, hoe bruiner de melk werd.
Daarna kregen alle kinderen een bekertje zodat ons buikje niet meer zo koud voelde vanbinnen.
Wat waren er veel chocoaldemondjes!
Timo keek eens in de spiegel en zag hoe bruin zijn mondje was door de chocolademelk.
Wat waren er veel chocoaldemondjes!
Timo keek eens in de spiegel en zag hoe bruin zijn mondje was door de chocolademelk.
Donderdag speelde de juf een schimmenspel over een hongerig vogeltje.
De kinderen luisterde heel aandachtig en vonden het heel fijn om naar de schaduwen te kijken.
De kinderen luisterde heel aandachtig en vonden het heel fijn om naar de schaduwen te kijken.
Daarna hield juf Sukina een gesprek met de kinderen over de vogeltjes in de winter en dat ze soms niet veel eten kunnen vinden.
Daarom helpen de mensen de vogeltjes door zaadjes buiten te hangen of fruit enzo.
Juf Sukina had een warme oproep gedaan naar alle ouders om fruit en zaad te krijgen.
De ouders waren zeer vrijgevig en we hadden meer dan genoeg om aan de slag te gaan.
De kinderen prikte zaadjes in stukjes appel en juf hing ze aan een touwtje.
Daarom helpen de mensen de vogeltjes door zaadjes buiten te hangen of fruit enzo.
Juf Sukina had een warme oproep gedaan naar alle ouders om fruit en zaad te krijgen.
De ouders waren zeer vrijgevig en we hadden meer dan genoeg om aan de slag te gaan.
De kinderen prikte zaadjes in stukjes appel en juf hing ze aan een touwtje.
Er was ook ijs om mee te spelen.
De kinderen konden bekers vullen en legen en het ijs met hun handen manipuleren.
Als snel werd opgemerkt dat het ijs water werd.
Juf vertelde dat ijs gewoon bevroren water is.
De kinderen konden bekers vullen en legen en het ijs met hun handen manipuleren.
Als snel werd opgemerkt dat het ijs water werd.
Juf vertelde dat ijs gewoon bevroren water is.
Op vrijdag maakten we een wandeling om onze hongerige vogeltjes te helpen.
Juf gaf uitleg over mezebollen en waar je deze het best hangt.
Terwijl juf al het eten voor de vogeltjes ophing, mochten de kleuters het zaad en de broodkruimels uitstrooien.
De kinderen vonden het heel leuk en amuseerde zich te pletter.
Juf gaf uitleg over mezebollen en waar je deze het best hangt.
Terwijl juf al het eten voor de vogeltjes ophing, mochten de kleuters het zaad en de broodkruimels uitstrooien.
De kinderen vonden het heel leuk en amuseerde zich te pletter.
11/01/2014
Na 2 weken vakantie was het tijd om terug naar de klas te
komen.
Er waren 2 nieuwe kindjes in de klas: Timo en Yira.
Onze 2 nieuwe kindjes pasten zich snel aan in ons klasje en gingen aan de slag
om hun werkzak te versieren.
Dat brengt ons totaal aantal kindjes op 25!
Omdat de klas steeds groter wordt, besloot juf Sukina om de klas in 2 groepen
te delen op basis van niveau.
De rupsen = de peutertjes en de vlinders= de 1ste kleuters.
Zo is het ook voor de juf makkelijker om activiteiten te geven op het niveau
van de kinderen.
Jules had op maandag nieuwe kleertjes aan.
Hij had het een beetje koud deze morgen en trok daarom zijn muts, wanten, warme
jas en wollen kousen aan om in de klas te zitten.
Juf Sukina had een grote kist bij waar veel warme kleren in zaten.
Samen met alle kinderen werd elk kledingstuk besproken en uitgelegd hoe je die
moest aantrekken.
Om het begrip ‘warm’ en ‘koud’ wat beter te begrijpen had
juf Sukina een pittenzak en een ijszak mee naar de klas.
De kinderen mochten eens voelen en zeggen of het warm of koud aanvoelde.
Daarna liet de juf enkele kaartjes zien met daarop afbeeldingen van een ijsje,
vuur, een sneeuwpop,…
Elk om beurt mocht er een kindje een prent bij de ijszak of pittenzak leggen
naargelang het voorwerp koud of warm had.
Heel leuk om te spelen!
Op dinsdag hing er een grote sneeuwpop op in de klas.
Maar hij was nog heel kaal.
Aan de hand van een liedje kreeg de sneeuwman een sjaal, bezem en een hoed (in
ons geval een muts).
De kinderen zongen het liedje ‘dag meneer de sneeuwman’ enkele keer en toen mocht
er 1 vrijwilliger eens de sneeuwman spelen terwijl de andere kinderen hem
aanklede.
De kinderen vonden het zeer tof.
Dag meneer de sneeuwman,
waar kom je vandaan?
Dag meneer de sneeuwman,
blijf maar staan.
hier is je bezem, je sjaal en je hoed.
Dag meneer de sneeuwman,
het staat je goed.
Dag meneer de sneeuwman,
waar kom je vandaan?
Dag meneer de sneeuwman,
blijf maar staan.
hier is je bezem, je sjaal en je hoed.
Dag meneer de sneeuwman,
het staat je goed.
Natuurlijk konden de kinderen ook knutselen.
Eerst was het de beurt aan de vlinders om te komen aan de knutseltafel.
Juf Sukina had een kort verhaaltje verteld aan de kinderen over hoe je een
sneeuwman maakt uit sneeuw.
Eerst moet je grote sneeuwballen maken en deze op elkaar zetten.
Omdat het jammer genoeg niet sneeuwt buiten moesten we een sneeuwman op een
andere manier maken.
A.d.h.v. wc-rolletjes stempelde de kinderen met witte verf sneeuwballen op
elkaar.
Hat was een hele uitdaging om zo juist mogelijk te stempelen zodat de
sneeuwballen mooi op elkaar gestempeld werden en recht naar boven gingen.
Het begrip ‘onderaan’ en ‘bovenop’ waren hier belangrijk.
Het was leuk om te zien hoe de ene kleuter graag grote sneeuwmannen met veel
sneeuwballen stempelde, terwijl de andere kleuter al blij was met 3
sneeuwballen.
Om alles af te werken gaf de juf de sneeuwmannen nog een hoed, neus en ogen.
Het knutselwerkje voor onze rupsen bestond er uit om watte
te kleven binnen een getekende cirkel.
Juf moest hier en daar nog helpen om niet buiten de cirkel te gaan lijmen maar
alles verliep vlotjes.
Om er een sneeuwman van te maken gaf de juf het werkje nog knopen als ogen en
een oranje neus.
Als afwerking mochten de kinderen met wattentaafjes en witte verf sneeuw
stempelen.
Vlinders die ook wel eens aan de slag wilden gaan met watte konden dit.
Omdat
de vlinders al wat ouder zijn verlangde juf Sukina wel van hen dat hun
werkjes vol watte gekleefd zouden zijn, zonder al te veel kale plekken.
In de kring lagen plots enkele sjaals van de kinderen.
Juf wilde wel eens weten welke sjaal het langs en welke het kortst.
We gingen gaan meten door de ene sjaal naast de andere te leggen.
Als we niet goed konden zien welke groter was, dan legde de kinderen de sjaals
op elkaar.
Zo was het resultaat veel duidelijker.
Eenmaal we wisten welke sjaal het langst was en welke het kortst, vroeg juf
Sukina aan de kinderen om ze van klein naar groot te leggen.
Dit verliep heel vlot, enkele kleuters namen de leiding en andere kleuters
waren van op een afstand geconcentreerd aan het mee kijken .
Op woensdag was juf Natalie in de klas.
Terwijl juf Sukina de sneeuwpoppen afwerkte die de kinderen hadden geknutseld,
speelde juf Natalie een telspel met de kinderen.
Op een prent stond een sneeuwman afgebeeld.
Hij had een muts aan waar een aantal bolletjes op stonden getekend.
De kinderen moesten deze bolletjes tellen en dat aantal aan knopen op de buik
van de sneeuwman leggen.
Zo waren de kinderen op een speelse manier aan het tellen samen met de juf.
In de namiddag speelde juf Sukina en juf Kimberly poppenkast
voor de kinderen.
Het sprookje van de 3 biggetjes en de wolf was een groot succes bij de
kinderen.
Donderdag was Milan jarig.
Hij werd 3 jaar! Bekijk zeker even het tabblad ‘verjaardagen’ voor leuke
sfeerfoto’s.
Juf had enkele handschoenen van de kinderen op tafel gelegd en speelde met de kinderen een sorteerspel.
Elk om beurt mocht een kind een paar handschoenen nemen die bij elkaar hoorde.
Lijken ze op elkaar? Welk kleur hebben ze? ...
Juf had enkele handschoenen van de kinderen op tafel gelegd en speelde met de kinderen een sorteerspel.
Elk om beurt mocht een kind een paar handschoenen nemen die bij elkaar hoorde.
Lijken ze op elkaar? Welk kleur hebben ze? ...
In de namiddag gingen de kleuters turnen met juf Nadia.
Vrijdag hingen er vreemde figuren op ons prikbord.
Juf Sukina vertelde dat het 'ijskristallen' waren en gaf verdere uitleg.
De kinderen die wilden werken konden aan de slag met waterverf en een kartonnen ijskristal.
Door het ijskristal op het blad vast te maken met klei bleef het op z'n plaats.
De kinderen werden gestimuleerd om goed in de hoekjes van de figuren te schilderen.
Vlinders moesten dit zelfstandig kunnen, terwijl de rupsen hier en daar wat hulp nodig hadden.
Na de speeltijd ging juf Sukina samen met de kinderen en juf Joke op winterwandeling rond de school.
De kinderen ervaarden aan de lijve de kou en bekeken alle kale bomen.
Het was ook een hele goede oefening om per 2 in een rij te staan en veilig over te steken.
Vrijdag hingen er vreemde figuren op ons prikbord.
Juf Sukina vertelde dat het 'ijskristallen' waren en gaf verdere uitleg.
De kinderen die wilden werken konden aan de slag met waterverf en een kartonnen ijskristal.
Door het ijskristal op het blad vast te maken met klei bleef het op z'n plaats.
De kinderen werden gestimuleerd om goed in de hoekjes van de figuren te schilderen.
Vlinders moesten dit zelfstandig kunnen, terwijl de rupsen hier en daar wat hulp nodig hadden.
Na de speeltijd ging juf Sukina samen met de kinderen en juf Joke op winterwandeling rond de school.
De kinderen ervaarden aan de lijve de kou en bekeken alle kale bomen.
Het was ook een hele goede oefening om per 2 in een rij te staan en veilig over te steken.