Thema: Logeren bij oma en opa
We begonnen deze week met het verwelkomen van onze nieuwe vriendjes in de klas.
Hier
en daar vloeide er wel een traantje bij het afscheid nemen van mama en
papa maar toch hebben alle nieuwe kindjes dat zeer flink gedaan.
Op die dag had juf Sukina geen activiteit gepland en konden alle kleuters met elkaar spelen en zo elkaar beter leren kennen.
Noble was ook jarig en dat hebben we natuurlijk uitbundig gevierd!
Vergeet zeker niet even een kijkje te nemen onder het tabblad 'verjaardagen' voor de foto's.
Hier zijn onze 5 nieuwe kapoenen!
Op die dag had juf Sukina geen activiteit gepland en konden alle kleuters met elkaar spelen en zo elkaar beter leren kennen.
Noble was ook jarig en dat hebben we natuurlijk uitbundig gevierd!
Vergeet zeker niet even een kijkje te nemen onder het tabblad 'verjaardagen' voor de foto's.
Hier zijn onze 5 nieuwe kapoenen!
Het thema oma en opa ging van start met alle foto's die de kinderen mee hadden.
Iedereen die wou kon iets vertellen over HUN oma en opa
Het was leuk te horen welke verschillende benamingen de kinderen allemaal hadden.
Oma, opa, pepe, meme, granny, moeke, vake,...
Juf Sukina zorgde er voor dat alle foto's mooi zichtbaar op ons thema bord hingen
(foto volgt nog)
Juf Sukina vertelde het verhaal 'Bij oma en opa' van Guido Van Genechten.
De kinderen luisterden heel aandachtig en konden zich echt inleven.
Het was dan ook heel leuk als de opa van Wout naar de klas kwam.
Een opa in onze klas!
Hij maakte samen met de kinderen lekkere pompoensoep waar iedereen dan eens van mocht proeven.
Mmm Lekker!
Iedereen die wou kon iets vertellen over HUN oma en opa
Het was leuk te horen welke verschillende benamingen de kinderen allemaal hadden.
Oma, opa, pepe, meme, granny, moeke, vake,...
Juf Sukina zorgde er voor dat alle foto's mooi zichtbaar op ons thema bord hingen
(foto volgt nog)
Juf Sukina vertelde het verhaal 'Bij oma en opa' van Guido Van Genechten.
De kinderen luisterden heel aandachtig en konden zich echt inleven.
Het was dan ook heel leuk als de opa van Wout naar de klas kwam.
Een opa in onze klas!
Hij maakte samen met de kinderen lekkere pompoensoep waar iedereen dan eens van mocht proeven.
Mmm Lekker!
De kinderen schilderden wc-rolletjes die later als geschenkdoosje zullen dienen.
Als ze droog waren, konden de kinderen deze versieren met vingerverf.
Ook de nieuwe kindjes vonden snel hun draai en knutselden ijverig mee.
Juf Sukina had een puzzel mee voor de kinderen die ze zelf mochten inkleuren en dan knipte juf de tekening in 3 stukken.
Dan was het terug aan de kleuter om de tekening terug juist te leggen.
De voeten van oma of opa moeten helemaal onderaan, daarop komt de vest of het t-shirt en dan helemaal bovenaan het hoofd.
Eenmaal dat juist was mochten de oudste kleuters deze zelf op hun blad kleven.
De kleinsten onder ons kregen wat hulp van juf Sukina bij het kleven.
Het was een activiteit die zowel de taal- als de denkontwikkeling van de kinderen prikkelde.
Dan was het terug aan de kleuter om de tekening terug juist te leggen.
De voeten van oma of opa moeten helemaal onderaan, daarop komt de vest of het t-shirt en dan helemaal bovenaan het hoofd.
Eenmaal dat juist was mochten de oudste kleuters deze zelf op hun blad kleven.
De kleinsten onder ons kregen wat hulp van juf Sukina bij het kleven.
Het was een activiteit die zowel de taal- als de denkontwikkeling van de kinderen prikkelde.
Ook Jules vertelde dat hij bij oma en opa ging logeren.
Hij had zijn logeertas bij en daar zaten allerhande spulletjes in.
Een knuffel, een pyjama en een tandenborstel.
Juf Sukina vroeg aan de kinderen of zij al eens bij oma en opa gelogeerd hadden en wat zij dan allemaal mee hadden.
Na het logement bij oma en opa had Jules enkele spulletjes mee van zijn oma en opa.
De kinderen konden zich verkleden met hele leuke foto's als gevolg.
De kinderen konden zich verkleden met hele leuke foto's als gevolg.
16/11/2013
Thema: Logeren bij oma en opa
De kinderen vertelde in de kring wat ze allemaal deden met hun oma en opa als zij eens op bezoek zijn.
Juf Sukina had enkele prenten voorzien om het gesprek iets diepgaander te laten gaan.
Ze had een prent mee van een kindje die naar de speeltuin ging met oma en opa.
Daarop vertelde de kinderen uit de klas dat zij dat ook al eens gedaan hadden.
Zo kon juf Sukina verder vragen op welke toestellen ze gespeeld hadden, welk weer het was,... om zo hun taalontwikkeling te stimuleren.
Juf Sukina had enkele prenten voorzien om het gesprek iets diepgaander te laten gaan.
Ze had een prent mee van een kindje die naar de speeltuin ging met oma en opa.
Daarop vertelde de kinderen uit de klas dat zij dat ook al eens gedaan hadden.
Zo kon juf Sukina verder vragen op welke toestellen ze gespeeld hadden, welk weer het was,... om zo hun taalontwikkeling te stimuleren.
Juf
Sukina had voor de oudste kleuters een werkblaadje voorzien waarbij de
kinderen de prenten van jong naar oud moesten leggen en op kleven.
In
onze klas staat een computer waar de kinderen samen met de juf digitale
prentenboeken kunnen bekijken en deze week was dat het verhaal 'Kaatje
en haar oma'.
In dat verhaal maakt Kaatje een mooie ketting voor oma en had juf Sukina enkele parels klaargezet om zelf een ketting te maken.
Deze activiteit was zowel motorisch als wiskundige goed voor het kind want er kwamen begrippen aan bod zoals 'veel, weinig, lang, kort, even lang,...'
In dat verhaal maakt Kaatje een mooie ketting voor oma en had juf Sukina enkele parels klaargezet om zelf een ketting te maken.
Deze activiteit was zowel motorisch als wiskundige goed voor het kind want er kwamen begrippen aan bod zoals 'veel, weinig, lang, kort, even lang,...'
Juf Sukina vertelde over haar opa die ook wel graag eens gekke bekken trekt.
Juf trok enkele gekke bekken en de kinderen mochten dit eens proberen na te doen.
Dat lukte al heel aardig!
Toen was het de beurt aan de kinderen om zelf gekke bekken te trekken.
Ook Jules vond het heel grappig.
In onze poppenhoek hing plots een grote spiegel.
Zo konden de kinderen zichzelf ook eens verkleed bewonderen.
Veel kinderen trokken gekke bekken en bekeken hoe ze eruit zagen.
Juf Sukina benoemde steeds wat de kinderen aan het doen waren.
'Jij trekt de wallen van je ogen naar beneden, dat is grappig.'
' Jij steekt je tong uit, hoe ver kan jij die uitsteken?'
' Jij trekt met je vingers je mondhoeken naar beneden, wat zie jij er grappig uit nu.'
Juf trok enkele gekke bekken en de kinderen mochten dit eens proberen na te doen.
Dat lukte al heel aardig!
Toen was het de beurt aan de kinderen om zelf gekke bekken te trekken.
Ook Jules vond het heel grappig.
In onze poppenhoek hing plots een grote spiegel.
Zo konden de kinderen zichzelf ook eens verkleed bewonderen.
Veel kinderen trokken gekke bekken en bekeken hoe ze eruit zagen.
Juf Sukina benoemde steeds wat de kinderen aan het doen waren.
'Jij trekt de wallen van je ogen naar beneden, dat is grappig.'
' Jij steekt je tong uit, hoe ver kan jij die uitsteken?'
' Jij trekt met je vingers je mondhoeken naar beneden, wat zie jij er grappig uit nu.'
Natuurlijk werd er deze week ook volop verder gewerkt aan onze geschenkjes voor oma en opa.
De kinderen kende hun versje al zeer goed.
Boem, pats, pang!
Ik geef je een kusje op je wang.
Ik geef je een kusje op je andere wang,
ik hou van jou m'n leven lang!
De kinderen kende hun versje al zeer goed.
Boem, pats, pang!
Ik geef je een kusje op je wang.
Ik geef je een kusje op je andere wang,
ik hou van jou m'n leven lang!
Jules had iets meegebracht voor de kinderen.
Scheerschuim!
Opa gebruikt scheerschuim om zijn baard te scheren, sommige papa's doen dat ook.
Er volgde een kort gesprekje over wie zijn papa of opa een baard heeft of hem scheert.
Toen kreeg Jules een leuk idee.
We gaan schilderen met het scheerschuim!
Zo
konden de kinderen hun kaart voor oma en opa versieren en dan hun
hartje die ze met bubbelpapier versierd hadden er op kleven.
Het was een hele belevenis
Sommige genoten van het 'vieze' werk, andere kleuters moesten een klein duwtje krijgen om hun handen echt vuil te durven maken.
Het was een hele belevenis
Sommige genoten van het 'vieze' werk, andere kleuters moesten een klein duwtje krijgen om hun handen echt vuil te durven maken.
Zie hier het resultaat:
Naast al dat werk werd er in onze klas ook veel gespeeld.
Op 15 november vierden we de verjaardag van juf Ellen.
Zij werd 26 jaar op 12 november en dat moest natuurlijk uitbundig gevierd worden!
Neem zeker eens een kijkje op het tabblad 'verjaardagen' voor enkele sfeerfoto's.
Zij werd 26 jaar op 12 november en dat moest natuurlijk uitbundig gevierd worden!
Neem zeker eens een kijkje op het tabblad 'verjaardagen' voor enkele sfeerfoto's.