19/10/2013
Thema: Dieren in het bos
Om dit thema op te starten, hield juf Sukina een brainstorm samen met de kinderen.
'Welke dieren wonen in het bos?' was de vraag waar de kinderen antwoord op gaven.
Op een groot blad schreef de juf alle dieren die de kinderen al kende en maakte er een leuke tekening bij.
Zo waren het niet alleen woorden en konden de kinderen a.d.h.v. een tekening het dier herkennen.
De wolf uit Roodkapje werd gezegd en een konijntje werd aangehaald.
Hier en daar hielp juf Sukina nog enkele diertjes te herkennen a.d.h.v. een prent.
Het resultaat was klein maar dat betekent natuurlijk niet dat het slecht is.
Zo wist de juf wat de kinderen wel al kende en welke dieren ze nog niet kende.
Op die manier kon het thema iets meer uitgediept worden.
'Welke dieren wonen in het bos?' was de vraag waar de kinderen antwoord op gaven.
Op een groot blad schreef de juf alle dieren die de kinderen al kende en maakte er een leuke tekening bij.
Zo waren het niet alleen woorden en konden de kinderen a.d.h.v. een tekening het dier herkennen.
De wolf uit Roodkapje werd gezegd en een konijntje werd aangehaald.
Hier en daar hielp juf Sukina nog enkele diertjes te herkennen a.d.h.v. een prent.
Het resultaat was klein maar dat betekent natuurlijk niet dat het slecht is.
Zo wist de juf wat de kinderen wel al kende en welke dieren ze nog niet kende.
Op die manier kon het thema iets meer uitgediept worden.
De eerste dagen van dit thema leerden we iets meer over de eekhoorn en de egel.
Juf had een bakje met noten op tafel gezet waar de kinderen naar hartenlust mee konden experimenteren.
Verschillende formaten van potjes vullen en legen.
Zelfs de helmen uit de timmerhoek dienden als vulmateriaal (heel leuk!).
Al snel vond een klein eekhoorntje zijn weg naar de nootjes.
Juf Sukina speelde even met de eekhoorn en al snel namen de kinderen over.
Een nootje, waar per ongeluk op gestapt werd, zorgde voor nieuw vertelmateriaal.
'Wat zit er in dat nootje?'
'Zou je het kunnen opeten?'
'Smaakt het lekker of vies?'
Juf had een bakje met noten op tafel gezet waar de kinderen naar hartenlust mee konden experimenteren.
Verschillende formaten van potjes vullen en legen.
Zelfs de helmen uit de timmerhoek dienden als vulmateriaal (heel leuk!).
Al snel vond een klein eekhoorntje zijn weg naar de nootjes.
Juf Sukina speelde even met de eekhoorn en al snel namen de kinderen over.
Een nootje, waar per ongeluk op gestapt werd, zorgde voor nieuw vertelmateriaal.
'Wat zit er in dat nootje?'
'Zou je het kunnen opeten?'
'Smaakt het lekker of vies?'
We leerden als eerste de eikel en de okkernoot kennen.
De eekhoorn eet het liefst eikeltjes en dus gingen we aan de slag met snippers, lijm en verf om een groot werkstuk te maken.
De kinderen knipten 'frietjes' papier in stukken en kleefde deze onderaan hun eikel.
Het hoedje van de eikel stempelden de kleuters met kurken.
Om de achtergrond van het werkstuk een herfstgevoel te geven werden de kleuren van de herfstbladeren besproken.
Juf had enkele bladeren mee die de kinderen konden bekijken.
De hoofdkleuren van de herfst werden dan vervolgens op een groot blad met grote stempels gestempeld.
We leerden een nieuw vriendje kennen in de klas: Prik de egel.
Juf speelde een verhaaltje over Prik de egel die Pluisje de eekhoorn per ongeluk prikte met zijn stekels.
Zo leerden de kinderen enkele stekelige materialen kennen en ook enkele zachte.
De kinderen bestudeerden een bolster die juf Sukina mee had gebracht en leerden dat er vanbinnen een noot verscholen zat.
De buitenkant van de bolster prikte maar de binnenkant was zacht.
Natuurlijk werd er ook veel gezongen in de klas.
juf Sukina bracht 3 nieuwe liedjes aan.
Een liedje over de egel:
Prik, prik, prik,
auw, auw, auw,
egeltje wat doe je nou?
Ik wil je vriendje zijn,
waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik,
auw, auw, auw,
egeltje wat doe je nou?
Eén ding moet je weten,
egels kunnen steken!
auw, auw, auw,
egeltje wat doe je nou?
Eén ding moet je weten,
egels kunnen steken!
Een liedje over de slak:
Ik ben de slak Mali Malak,
ik woon in een huisje op mijn gemak.
Mijn horentjes steek ik voorzichtig uit,
ze kunnen niet tegen een hard geluid.
Maar kijken als het stil is,
Of er nog wat te zien is.
En een liedje over de spin:De spin wiedewin,
de spin wiedewin.
Die weeft een web,
die weeft een web.
De spin wiedewin,
de spin wiedewin.
Die vangt daar mugjes en vliegjes in.
de spin wiedewin.
Die weeft een web,
die weeft een web.
De spin wiedewin,
de spin wiedewin.
Die vangt daar mugjes en vliegjes in.
Daarnaast moesten de kinderen een egeltje helpen.
Hij was al zijn stekels verloren!
Met wat verf en een vork gaven de kinderen de egel terug stekeltjes op zijn rug.
De kinderen probeerde 2 technieken uit.
De eerste was door je vork in de verf te stoppen en zo heel voorzichtig stekels te maken.
Bij de andere techniek schilderde juf Sukina de rug van de egel en kraste de kinderen met de vork enkele stekels.
Het was natuurlijk moeilijk om te zorgen dat je de vork niet te hard op je blad drukte, anders kreeg je een gaatje in je blad.
Juf Sukina vertelde een verhaal over kinderen die een slak vinden op de glijbaan.
Eerst is het meisje bang van de slak maar algauw merkt ze dat het lieve beestjes zijn.
Ook juf had enkele slakken mee naar school.
Wat waren de kinderen gefascineerd door die wezentjes.
De kinderen die niet bang waren mochten de slak even op de hand nemen.
De kleuters raakten ook de voelhorens van de slak aan, zo zagen ze dat ze bij elke aanraking verdwenen en terug tevoorschijn kwamen.
Het slakje liep over een blad, kijk eens wat de slak achter laat.
Een slijmspoor!
In de klas stond een kijkhoekje waar de kinderen vrij naar de slakken konden kijken.
Wat zij slakken interessant!
Ze vallen zelfs niet naar beneden als ze ondersteboven hangen.
Juf Sukina had ook een andere slak bij.
Een slak zonder huisje.
Een naaktslak en hij had eitjes gelegd.
We zijn benieuwd wat er uit zal komen!
Eerst is het meisje bang van de slak maar algauw merkt ze dat het lieve beestjes zijn.
Ook juf had enkele slakken mee naar school.
Wat waren de kinderen gefascineerd door die wezentjes.
De kinderen die niet bang waren mochten de slak even op de hand nemen.
De kleuters raakten ook de voelhorens van de slak aan, zo zagen ze dat ze bij elke aanraking verdwenen en terug tevoorschijn kwamen.
Het slakje liep over een blad, kijk eens wat de slak achter laat.
Een slijmspoor!
In de klas stond een kijkhoekje waar de kinderen vrij naar de slakken konden kijken.
Wat zij slakken interessant!
Ze vallen zelfs niet naar beneden als ze ondersteboven hangen.
Juf Sukina had ook een andere slak bij.
Een slak zonder huisje.
Een naaktslak en hij had eitjes gelegd.
We zijn benieuwd wat er uit zal komen!
26/10/2013
Thema: dieren in het bos
Juf Sukina had deze week veel leuke activiteiten voorzien voor alle kinderen.
De kinderen leerden de spin iets beter kennen.
Juf vertelde dat de spinnen een spinnenweb weven met draad die uit hun achterste komen.
In de herfst regent het veel en dat plakken de regendruppeltjes op het spinnenweb.
Zo kunnen we ze beter zien.
De kinderen konden hun eigen spinnenweb tevoorschijn toveren.
Juf Sukina had met lijm of met wasco een wit spinnenweb getekend op een wit blad.
Het spinnenweb was zeer moeilijk te zien.
Maar met wat ecolineverf (herfstkleuren) kwam het web plots tevoorschijn.
Het leek wel magisch!
De kinderen leerden de spin iets beter kennen.
Juf vertelde dat de spinnen een spinnenweb weven met draad die uit hun achterste komen.
In de herfst regent het veel en dat plakken de regendruppeltjes op het spinnenweb.
Zo kunnen we ze beter zien.
De kinderen konden hun eigen spinnenweb tevoorschijn toveren.
Juf Sukina had met lijm of met wasco een wit spinnenweb getekend op een wit blad.
Het spinnenweb was zeer moeilijk te zien.
Maar met wat ecolineverf (herfstkleuren) kwam het web plots tevoorschijn.
Het leek wel magisch!
De kinderen konden puzzelen met de bosdieren, paddenstoelen,...
Het was even zoeken welke staart bij welk hoofdje hoorde maar uiteindelijk lukte het wel met een beetje hulp van de juf.
De kinderen konden vrij puzzelen en ook puzzels maken om dan op hun blad te kleven.
Juf Sukina had ook enkele wiskundige activiteiten klaar voor de kinderen.
Alle kinderen moesten hun ogen sluiten en luisteren naar hoeveel okkernoten de juf het potje gooide.
Een hele uitdaging om zo geconcentreerd te luisteren!
De kinderen mochten dan ook zelf eens enkele okkernoten in het andere potje gooien terwijl de rest van de klas luisterde.
Er werd ook een heel leuk spelletje voorzien voor de kinderen.
Juf had 2 egeltjes bij die gaatjes hadden in hun rug.
Daarin mochten de kinderen tandenstokers steken.
Als juf Sukina zag dat dat al vlot ging, begon het spel.
Elk kind begon met een 'lege' egel.
Elk om beurt gooiden ze met de dobbelsteen en telden ze de stippen die bovenop stonden (tot 3).
Wie het eerst al zijn stekels verzamelde (6) was de winnaar.
Heel leuk!
In een peuter/1ste kleuter staat experimenteren centraal en deze week was dat ook weer niet anders.
Juf had een leuke motorisch activiteit voorzien voor de kinderen.
Pluisje de eekhoorn was zijn staart kwijt!
We bekeken enkele foto's en de handpop om eens te kijken welke mooie staart een eekhoorn heeft.
Met de vinger op het blad oefende de kinderen de beweging om een staart de tekenen.
Daarna gaf juf Sukina hen maar liefst 3 wasco's die met een elastiekje aan elkaar hingen.
De kleuters leerden hierbij macht te zetten op de wasco's en grote bewegingen te maken met de hele arm.
Juf had een leuke motorisch activiteit voorzien voor de kinderen.
Pluisje de eekhoorn was zijn staart kwijt!
We bekeken enkele foto's en de handpop om eens te kijken welke mooie staart een eekhoorn heeft.
Met de vinger op het blad oefende de kinderen de beweging om een staart de tekenen.
Daarna gaf juf Sukina hen maar liefst 3 wasco's die met een elastiekje aan elkaar hingen.
De kleuters leerden hierbij macht te zetten op de wasco's en grote bewegingen te maken met de hele arm.
Als afsluiter van dit thema was er een uitstap naar het bos met alle kleuterklassen.
Het was een hele belevenis om samen op de bus te stappen, flink in een rij te lopen,...Het weer zat enorm mee en dat zorgde voor leuke foto's.
De kinderen hadden allemaal een zakje bij waar ze alle leuke materialen die ze vonden konden insteken.
Juf Sukina had de slakken uit de klas meegenomen om deze dan zoals in het verhaal op een blad te zetten.
Daar zullen ze veel gelukkiger zijn dan in een potje.